onsdag, februari 07, 2007

Bra bra mamma

11.45 slutar barnen skolan på onsdagar. Bara lägga ner att man ska jobba på eftermiddagen då.

11.45 möter jag två små söta som ger mig varsinn kindpuss. Mmm. Så går vi hand i hand till bilen och lämnar lilla H:s spel som hon har tillverkat idag. Hon kommer så gott som alltid hem med små kreationer. Vi lägger pengar i automaten så att bilen kan få stå kvar utan att bli lappad och jag frågar: hamburgare? De svarar: JA! Vi strosar till den Gyllene Måsen (ok inte en bra mamma, men en schysst mamma). Efter lugn lunch och betraktande av de usla små leksakerna som följer med så går vi till leksaksaffären. Vi ska köpa present till Chiara. Jag hann höra en miljon saker lille O önskade sig där inne. Lilla H vill som vanligt bara ha en sak. Samma sak forever.

Sen gick vi in i en bok affär. Jag älskar bok affärer, de hade en stor barnavdelning. Jag mös. Barnen satte genast igång att bläddra som om de var på bibblan i Sverige. Lilla H har ju börjat läsa, vi har inga böcker på italienska för en liten som precis lärt sig att läsa. Hon valde 5 små böcker, med hjälp av expediten. Hon bad att få böcker skrivna i skrivstil *S*, expediten fick henne att vilja ha böcker med stora bokstäver. Hon insåg väl efter ett tag att böcker inte skrivs i skrivstil, som hon lär sig i skolan. Hon satte sig direkt och började läsa i en bok som hon noga valt ut. Helt underbart att se. Sen vi kommit hem har hon läst en hel bok med versaler och gemener blandat. Nu har vi ett litet italienskt bibliotek bestående av 6 böcker. Vi börjar där. På ett sätt är det underbart att se henne ha knäckt läskoden och att hon kan läsa böcker med. På ett annat sätt är det lite sorgligt att det inte är på vårt gemensamma språk, utan på italienska. Det är svårare att uppmuntra hennes läsning sa jag till expediten i affären. Hon stärkte mig genom att svara att det är precis vad jag gör genom att ta henne till bok affären.

När vi kom hem behövde jag gå och köpa soppåsar. Bara i Schweiz är det nog så att man bara får kasta sin skit i speciella påsar, som kostar multum. Barnen ville inte med till macellerian (affären), som ligger 50 meter ifrån huset. För första gången sa jag ok, ni har varandra. Visa att ni klarar att ta hand om er själva i 10 minuter (fast det nog tog 5). Det bara kändes dags att börja lämna dem ministunder själva, fast tillsammans. När jag kom hem sa jag, tack för att ni tagit hand om varandra. Lille O svarade: tack för att vi fick vara hemma mamma, det klarar vi bra *S*

Nu har de klätt ut sig, lilla H i militärkläder med självlysande svärd och en dockas orangea halsduk om pannan, lille O med egen ritad kungakrona och riddarmantel. Så har de teater och säger till mig, du är en bra bra mamma. En av 100 gånger man önskat att man hade haft videokameran på: )

5 kommentarer:

Sunflower sa...

Hej! Kom på att du kan, när du är i Sverige, införskaffa barnböcker på svenska och där hemma på italienska. Typ, Rödluvan på svenska och italienska. Så att din dotter kan lära sig båda språken bra. Dessutom får även du lättare att förstå de italienska. Det är så jag lärde mig svenska, själv. Lånade barnböcker, de jag kände igen från mitt modersmål. Uttrycken och orden förstods av sig själva efter ett tag. Som ett pussel man lägger och hittar alla bitar. Du är en bra bra mamma! :)

Var dags glimtarn sa...

Mycket god idé.... Tack! Och tack för komplinagnen ; ) (om än halvt påtvingad ha ha) Hur lång tid tog det för dig att lära dig svenska? Antar att era barn är tvåspråkiga?

Sunflower sa...

Jag lärde mig svenska på bara några månader. Började läsa lite smått ca 2 månader efter att jag kom till Sverige. Men det var bara lite lite, typ alfabetet, klockan, lära sig ljuda orden och så. Sen blev det än mer efter ca 3,5 månad. För att jag slutligen, när vi kom till den flyktingförläggningen där vi skulle vänta på uppehållstillståndet, tog tag i det själv. Efter ca 2 månader kunde jag översätta åt folk, så man slapp hyra in tolk. :) Älsklingen och jag har inga gemensamma barn, förutom hans dotter från tidigare förhållande. Hon är svenskspråkig endast. Jag försökte med lite italienska ord, men eftersom hon bor hos oss var annan vecka och hemma hos mamma är det ingen som kan lära italienska, så blev det inget med det.

Var dags glimtarn sa...

Sunflower - vart kommer du ifrån, vilken del av Italien? Det låter som om du har ett fantastiskt språköra! MIn mamma var likadan, efter några veckor i sverige pratade hon väldigt bra...

Nässelblom och choklad sa...

Det är mysigt att få ha guldklimparna hemma mycket, men naturligtvis mindre bra för arbetsinsatsen. Mina dagar naggas ständigt i kanten av allt möjligt som kommer emellan. Som nu, om tjugo minuter kommer min stora tjej hem. Att man slutar så tidigt i fyran. Dessutom är det fredag, då är det självklart att vi ska göra något tillsammans.