tisdag, februari 06, 2007

Nya vändor

Jag hade anmält mig till en riktig drömkurs, men så blir den inte av. För få anmälda. Jag skulle ha åkt detta tåg förra året. Lätt att vara efterklok. Jag skulle vilja ha patent på att vara förklok.

Som ett brev på posten kom Anita och sa att jag inte slipper undan. Så nu är jag istället anmäld till intensivkurs i italienska, 3 timmar i veckan. Lustigt nog fick jag precis nu ett samtal av den kvinna som håller i denna intensivkurs och som ber mig göra ett test online. Jag gjorde en paus i bloggandet, gjorde testet direkt och fick hela 18 poäng utav 35 ha ha ha. Eller Mamma Mia. Hur kan jag förbereda mig : )

De andra har gått nybörjar intensivkursen, jag har gått bakvägen. Jag förstår väldigt bra. Jag pratar väldigt fel.

2 kommentarer:

Sunflower sa...

*haha* Kom ihåg att det är på något sätt alltid lättare att förstå, än att prata och dessutom prata rätt. Kul att gå på kurs, tycker jag, sånt är roligt! Förbereda dig kan du genom att skaffa plugga-hemma-kurser och sitta någon timme då och då och jobba själv. Även om du bor där det pratas italienska och du hör det varje dag, så tycker jag själv att det ändå krävs lite jobb. :)

Var dags glimtarn sa...

Ja tänk att det är så...
Varje dag lär mig barnen ngt nytt genom att lyssna på dem. Jag lyssnar på radion, jag pratar med folk i skolan och i affärerna. Men ja har inga konversationer direkt, utan säger det jag måste säga bara. Däremot kan jag lyssna in på konversationer. Tog till mig ditt råd och har nu i bakgrunden "Italienska för nybörjare" på, rätt lätt, jag fattade niente för ett år sedan : ) Ska läsa verb sedan, dem har jag helt nonchalerat : O (jag har ju lärt mig franskans en gång i tiden, tyckte liksom det räckte ha ha)