onsdag, april 11, 2007

Svensk emigrant?

Är du svensk emigrant? Fick den frågan nyss, kunde inte svara. Är jag det? Tja är man utskriven ur Sverige på eget begär torde man väl vara det.... Det lät bara så....definitivt och dramatiskt på något sätt. Jag har lättare att förlika mig med att jag är invandrare, för det känner jag och är ju på ett så uppenbart sätt när jag är här i Ticino och kämpar med att få italienskan på plats och bygga umgänge och nätverk. När jag är i Sverige mitt födelseland, är jag emigrant då om jag är invandrare här?

Är jag svensk då jag har en utländsk mor och svensk far men uppväxt till största del i Sverige? Eller andra generationsensinvandrare? Eller både och? Eller inget av det? Bara halv halv. När jag är i England är jag emigrant då fast jag aldrig bott där? Eller bara halv engelsk med dito pass men utan att finnas med i någon statistik? Vad är jag? Kan jag inte bara få vara jag utan en massa stämplar.

4 kommentarer:

Sunflower sa...

Det går utmärkt att vara sig själv utan massa stämplar. :) Kram

Sunflower sa...

Jag kom på det, jag kom på det!!! Internationell eller mångkulturell - så kan man kalla sig! :)

Anonym sa...

Dum unge !! du är europee.Love mum.

Var dags glimtarn sa...

Sunflower- ja får göra det :)

Mamma - ha ha ha, right you are! How could I forget such a simple thing *S*