onsdag, juli 09, 2008

Lavendeldoft och betydelser

Jag planterar lavendel. Det är + 32 grader och inte ett moln. Jag jobbar lite emellanåt. Det är givetvis alldeles för varmt att plantera över huvudtaget. Men ikväll ska vi ju äta ute på il Divino, barnen ska hoppa trampolin och vi ska äta italiensk glass, strosandes längs vattnet.

Juno kickar i magen. Jag går in. Jag håller med. Det är för varmt att sitta knäböjd i solen.

Jag ligger på soffan och säger: om du är en tjej kicka nu. Kick! Hela magen hoppade. Sånt man kan roa sig med när man är gravid. Maken log. Barnen är hos kompisar idag. Smilla, sa jag. Den leende eller smånynnande.

-Det tar vi, sa maken. Smilla Juno Isabella?

- Det tar vi sa jag.

Sen satte jag mig igen vid datorn och tänkte, eller Malva. Den mjuka. Eller.......

Lilla H:s namn betyder den lovsjungandes. Hon sjunger hela dagarna. Lille O:s namn betyder olivträd. Se han blev en italienare. Bor där olivträden växer.

Mitt namn betyder ungt ko namn. Vad tänkte mina föräldrar på? Och jag heter inte Rosa.

Makens namnbetydelse är bättre: den rike. Kan inte jag få vara den snygga då? ;D En snygg ung ko. Men just det, jag bor ju i Schweiz! Kossornas himmelrike. Fattas nu bara att maken blir rik. Fast vi är båda rika. Enormt. Vad annars kan man skatta sig som snart trebarns föräldrar.

7 kommentarer:

sara sa...

Lavendel ska jag plantera på vår uteplats. Men vi flyttar ju inte förrän i höst, så det blir väl i vår... :)
Smilla är fint.

Anonym sa...

Alice? som just nu är i wonderland Caitlin? maybe rather american Zaga ? wow.Solange tycker Bengan .Jane? simpel and strong.This is fun,love you.

Var dags glimtarn sa...

Sara - det luktar ljuvligt och färgen är så fin.... Ja visst är Smilla mjukt och fint, funkar på engelska, svenska och italienska....

M - Alice I like, but my husband dont at all. There is a terrible song about Alice. Caitlin....Never thought of before. Zaga I gave away to my best friend, remember ;) Solange to heavy for me. Jane, no! :D Guys, Dante, Samuel, Ossian. Though life thinking of names :)

Anonym sa...

Det finns så många fina namn, så det är inte lätt att välja! Kanske faller allt på plats när barnet väl är fött?
/Anna S.

Var dags glimtarn sa...

Anna S - Ja det får vi hoppas, eftersom man enkom har en timme på sig att namnge barnet :O!

Anonym sa...

Hoppsan! Är reglerna sådana i Schweiz? Ja, då förstår jag att det gäller att vara förberedd!
/Anna S.

Var dags glimtarn sa...

Anna S - knasigt eller hur!