lördag, juli 05, 2008

Pronto Soccorso (akuten)

Av någon anledning så måste man som barn någongång testa om man kan skaka en lyktstolpe.

-Skaka inte lampan, den kanske kan falla, säger man som vuxen. Men, tänker man, inte sjutton ramlar en lampa ner av ett barns skak.

-Ok då, svarade lille O och slutade skaka lampan.

Efter honom kom en kompis som testade samma sak.

-Krasch! !!!

Lille O fick en fallande glaslampa i huvudet. Blod i den blonda kalufsen och fallande stora tårar ned för de bruna kinderna. Glassplitter i den redan så sydda hårbotten.

-Niente, lugnar lille O den skärrade kompisen mitt i tårar och blod. (det gör inget).

Vi sitter igen på akuten. En glasbit lyckades jag plocka ut, men att göra rent gick inte trots en hel alsolsprit flaska.

-Mamma inte igen, jag vill inte sy!

Lille O har sytt och skadat sitt huvud alldeles för många gånger. Denna gången klistrade de igen hacket. Sprejade sen på skyddande lack, som plåster så att det inte kommer in bakterier i värmen. Han hade tur i oturen. En fallande gatlykta kan skada en alldeles fruktansvärt. Han fick den på sidan av huvudet, en del av lampan.

Han är besviken på att läkaren inte kunde fixa så att han får bada i den 32 gradiga värmen. Men jag inser att han har blivit en liten stor på sista tiden. Han bad mig inte sitta bredvid honom när läkaren plockade glas och tvättade. Jag frågade istället om jag fick sitta bredvid honom. Tog hans hand, han log lite snett och sa - det är lugnt mamma, men tog min hand. 6 1/2 och stor, indeed.

9 kommentarer:

Sunflower sa...

Aj då, stackare! Barn läker ihop snabbt, som tur är. Kram

Anonym sa...

Det lät otäckt! Sånt ska ju inte få hända, en gatlykta måste ju tåla mer än så! Skönt att det verkar ha gått relativt bra ändå, och vilka tappra barn.
/Anna S.

sara sa...

Stackars liten! Vilken tur att det gick bra ändå! Mina twins är som lilla O: har sytt och klistrat sina små huvuden alldeles för många gånger. Och det är lika hemskt varje gång. Skickar en stor kram till modiga lilla O och en till dig också.

Och en hälsning från Helsingborg! :)

Miss Upsey Daisy sa...

Vilken otur och tur ändå att det inte blev värre..

Anonym sa...

Söta lille O glöm inte körsbärsträdet som väntar att du skall klättra allra högst upp och äter dig mätt.Den är färdig när du kommer!! Love you kid kid.

Var dags glimtarn sa...

Sunflower - Japp det läker fort, pust!

Anna S - han visar upp en ny tapperhets sida..... :) Jag har anmält händelsen till polisen, så de checkar de andra gatlyktorna...

Miss UD- Japp tur i oturen.

M - He will come and eat and climb :)

Anna sa...

Åh nej!

Mammahjärtat blöder ofta mer än barnets sår.

Skönt att alltsammans slutade bra, och att han skaffat hårdare hud på mer än huvudet!

Var dags glimtarn sa...

Sara - såg inte dig först där uppe ; ) Hoppas ni har det bra! Är det så, killar och akuten bara liksom hör ihop tragiskt nog?

Anna - Och jag känner mig så luttrad men mammahjärtat blödde när jag insåg att mitt stöd var mer mentalt, än fysiskt, just där och då var han stor och klarade sig själv :O

C. Meow sa...

Tror inte det behöver vara killar men en del barn är verkligen olyckspåsar. En av mina kompisar var så, på akuten behöll de hennes journal för hon kom in så ofta :)