fredag, oktober 20, 2006

Morgonstund

Mörkt melerade i blått visar de sig efter nattens tungandning. Vatten registreras på näthinnan, så vackert med gröna berg bakom speglandes i sig. Skrytsamt högt speglar de sig. Liten kille registreras i samma bild. Som alltid tätt intill sin mamma, tyst ditkrypen under natten. Alltid sina mörka blå öppna när mina öppnas. Hej hej gose mamma hörs. Och där ligger vackre du som alltid sist slår upp dina ljusa blå. En klapp. Hej hej.Gäspar, armar och ben som sträcks och buffar in i varandra. Leenden.

Sen blir det luddigt om fötterna när de trycker in sig i varma tofflor. Stengolv är inte en värme knarkares dröm. Sätter mig på en sängkant. Klappar. God morgon precious. Stora ljusa ögon ser in i mina. Redan morgon? Ja besvaras denna fråga måndag till fredag.

In i duschen, varma strålar länge på min rygg, slutna ögon. Jag drömmer efter längre mornar tills jag inser, att jag vaknar till en skattkista varje morgon. Mina skatter samlade under samma tak. Min morgon är glimmrande av vackraste guld.

4 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Åh, vad fint och tänkvärt. Det är ju faktiskt så många av våra morgnar och dagar är utan att vi tänker på det. En skattkista, så fantastiskt!

Var dags glimtarn sa...

Nässelblom & choklad - Grazie, ja visst glömmer man ibland bort vad som är vardags skatter på högsta nivå.

Ina sa...

Har varit på utbildning idag, hälsoombud. Vi fick med oss tanken att varje morgon tänka;
"Världens bästa måndag/tisdag/onsdag/torsdag..." Inte vänta på den där speciella dagen utan lev den nu, idag, här! Tänkvärt!

Var dags glimtarn sa...

Ina- Men kanske var jag där i tanken *S* Kul med utbildning, jag får köpa mina egna som egen ftg, bokat in två i vår. En författarkurs why not när jag älskar att skriva, samt en italienska intensiv kurs. Mycket viktigare... Och ingen har med mitt jobb att göra , oops ; )