onsdag, april 29, 2009

Valborg

Jag njuter, fullkomligen och helhjärtat av lägenheten. Av stan. Vi har ett pilträd precis utanför kök och sovrum, den är så fantastisk illgrön och vajjande och jag kastar slängkyssar i tanken åt den.

Imorgon ska maken jag och de tre barnen samt min brorsdotter fira Valborg i lugnets tecken. Vi ska till Skansen och titta på mösspåtagningen. Vi ska lyssna till kören sjunga "Vintern rasar". Vi kikar på björnkidsen med och rider en liten tur. Sen tar vi med oss pizza hem. Rödvinet står på rad i givakt hemimporterat från bella Italia. Det blir nog en fin soldat som får luftas. Bara jag och maken efter 20.00 då tystnaden ska infinna sig ser vi fram emot. Vi gillar varann :)

Idag har jag jobbat. Maken har varit pappaledig. Vi har delat upp veckorna helt solidariskt. Man blir visare. Och vi njuter av vår minsting mer än jag någonsin kunde ana. Att maken och piccolino kan vara hemma men på mitt kontor för att ammas inom 5 minuter känns som en gåva.

11 kommentarer:

.:Sabina:. sa...

Först gick det inte att förstå att ni skulle lämna underbara Utomlandet. Nu förstår man inte att man själv inte sett Våren och HemmaLandet med riktigt samma skärpa som du - jag ska titta på alla våra vårgröna träd ännu en gång, och då lovar jag att jag har tittat, mycket! Vad tycker lilla H om lägenhetslivet då? Hon var väl den skeptiska i sammanhanget?
Kram!

Var dags glimtarn sa...

:D!

Hon verkar gilla det ha ha ha...

Nässelblom och choklad sa...

Du har ett underbart sätt att se det positiva i tillvaron. Jag blir så glad när jag hör att ni verkar trivas i Stockholm, att lägenhet och skola verkar bra. Underbart! Men fruktansvärt med lille Ms dramatiska allergichock. Tur att ni var snabba och att sjukvården visade sig från sin bästa sida. Ha nu en riktigt skön valborg!

Pia, Mölndal sa...

Tack för att du forsätter skriva!

Ha en underbar Valborg.. :-)

Anna sa...

Du har flytt-ro verkar det som.

Du är nog dessutom en sådan där människa som kan flytta på sig ständigt, som hittar rötter, skönhet och trygghet i princip var som helst i världen.

Vilken egenskap!

Isa sa...

Ja, snälla, snälla du, fortsätt att skriva ett tag till iaf! Vi vill så gärna ta del av alla dina infall och spontana tankar om detta 'landsbyte'. Det är ju själva kvintessensen av det hela.
Om du kan ha tid, förstås, och inte blivit till den milda grad stört-och nyförälskad i SVERIGE, att allt annat verkar löjligt efterblivet...

Anonym sa...

Låter helt perfekt! Och ja, våren tycker jag är den bästa årstiden, ljuset återvänder och dagarna blir längre, solen återkommer osv. Och man har sommaren framför sig med förhoppningar om fina dagar. Däremot är den mörka årstiden då det blir mörkt klockan fyra på eftermiddagen ingen hit, tycker jag, då önskar jag ofta att jag befann mig någon annanstans än här i Sverige.
/Anna S.

Kajsa sa...

Jamen du bloggar fortfarande! Jag fick för mig att du hade lagt ned, strax före flytten.

Välkomna till Sverige.

Nu ska här läsas ikapp.

smultron sa...

Det låter som ni redan funnit er tillrätta. Men jisses vilken dramatik med lille Matteo! Vad skönt att det ordnade sig.

Ha det så bra, kram!

Var dags glimtarn sa...

Alla - jag fortsätter ett tag til loch ser vad som händer utav det :)

Dubbelörn sa...

UNDERBART :)