fredag, januari 19, 2007

Monsters nic

Istället för Monsters Inc. För er som tittar på barnfilmer vet ni vad jag pratar om ; )Fast egentligen är det nic som jag vill berätta om. Jag har dödat hxn, släckt lågan, krossat, mosat, sparkat ut. Och det är nu 6 veckor senare en sån befrielse. Nikotinmonstret hade sitt grepp även i mig, fast jag precis som strutsen förnekat att så kunde vara fallet. Så nu 6 veckor efter att ha slutat umgås med ciggaretter så känner jag mig så stark och glad!

Får nikotinet en att bara vara halvglad, att behöva belöning genom en cigg för att känna sig "lycklig". Så barnsligt, hur har jag tänkt egentligen, att jag inte kunde hantera stress före dess att jag började röka? att en cigg är det enda som lugnar en då? Att en cigg för att fira är bättre än att pussa någon man gillar? Jag menar hjärntvättad. Och ju mer jag tänker på det desto mer arg blir jag. Vilken jäkla industri. Cigg industrin. Så sjuk och ack vad vi är lättlurade. Nikotinet är ute ur kroppen på ca 4 veckor sägs det. Sen tar det säkert bra mkt längre för annat skit att lämna kroppen. Men tankarna på att en cigg är god är så sjuk. Det kan inte finnas en enda människa som kan föreställa sig att dra ner varm rök i lungorna är gott. Ej heller kunde man ju föreställa sig att jag en dag kommer att tycka just det. Kanske därför man kämpade med de där första halsblossen, för att man inte i sin vildaste fantasi....

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Heja, heja -vad duktig du är. Jättebra gjort!

Minna sa...

Bra jobbat! Och fortsätt hålla ut, det är värt det.

Själv började jag röka när jag var 14 och nu har jag varit rökfri i snart fem år. Började snusa istället och nu har jag varit snusfri i två år. Började då med nikotinsugtabletter och dem har jag varit fri från i ett och ett halvt år! Underbart.

Ibland saknar jag snusningen, sitter och luktar i andras snusdosor på fester och så... men jag har bestämt mig, no more nicco!