söndag, mars 25, 2007

Inlevelse

Lilla H är Capitan Jack Sparrow. Hela dagarna. Hon berättar långa haranger i detalj ur filmerna "Pirates of the Carribean/ Pirati de Carrai", mycket inlevelsefullt får vi ansiktsuttryck, kläder, ordväxling helt klar för oss. Det är fascinerande att se hur påverkad hon är av den filmen, att det gett sånt intryck, att hon vill vara honom. Då lossnade det även för mig. Jag förstod plötsligt vad jag väntat på med mitt "manus", som ju är klart men i redigeringsfas. Så fort jag klev in i redigeringsfasen la jag det på hyllan. För att återta en lugnare period, då jobbet inte tar så mycket tid. Sådana tider finns inte, om det inte är sommar såklart. Jag förstod vad jag väntat på. Ett nyckelord. Man ska vilja VARA någon av mina karaktärer. Alla ska kunna väljas ut som "preferiti". Lilla H och lille O väljer nästan alltid vem de vill vara i olika sagor och filmer. Mina karaktärer ska få blomma ut till sina fulla personligheter. Precis som man vill vara Pippi eller Annika. Madicken eller Lisabeth. Ska man kunna vilja vara Pjirr eller Pjorr, Alma eller Adrian.

Denna vecka reser maken, eviga resande. Då ska jag låta karaktärerna ta mer plats, storyn är klar men redigeringen i sin linda. Här finns ny skrivarlust!

Inga kommentarer: