onsdag, augusti 13, 2008

Italiensk mark i Stockholm

Idag strosade vi i stan, barnen och jag. Vi gick in i en möbelaffär på Drottninggatan, med mormor och farbror Bengt. Jag kände igen alla italienska former och färger. Jag känner väl till dess höga prislappar. Jag har en stor fallenhet för italiensk design, i nästan alla dess former.

- Bambini sa jag, titta inte röra. Som en god svensk mor. Speciellt du på dina heelys lilla H, fai attenzione per favore...

- Du får köra på dina hjul så mycket du vill tjejen, sa butiksinnehavaren. Och testa varje soffa och fotölj som du känner dig för att sitta lite i. Sa butiksinnehavaren.

-Du killen, fortsatte han. Känn på mattorna, rör vid tygen, och berätta för mig sen vilken du föredrar.

Lille O valde den dyraste och läckraste fotöljen i hela butiken. Lilla H "heelyade" runt och kunde inte välja.

Själv föll jag för en grön fotölj, som han hävdade var det nya "ägget". En dröm.

Lyckliga trottade vi alla ut. Lite italiensk barnkultur mitt i Stockholm fick oss att le. Stort.

12 kommentarer:

Ina sa...

Snälla, hjälp! VAD är CRODINO? Jag har googlat och hamnade bland annat i din blogg, att du drack det på en piazza... Fick det i en apertif på italiensk restaurang där vi bor; vitt vin, sprite och crodino. Måste få tag på!! Men hade aldrig hört talas om innan... Går det att köpa i Sverige?

Dubbelörn sa...

Underbart med sådana ställen!! Visar ju på mycket god smak då man valde ut det dyraste ;)

Kramar

Miss Upsey Daisy sa...

Bra smak efter mamma? :D

Anonym sa...

Han var förmodligen välförsäkrad.
Är jag cynisk?

Solrosfrö sa...

Osvenskt och uppfriskande!

Var dags glimtarn sa...

Ina - Hej! Crodino är en alkoholfri gul dryck, smakar lite som pommac kan jag tycka. Jag dricker det jämt, I love. Borde finnas bland läsken om det finns i Sverige?

Var dags glimtarn sa...

Som Crodino fast mer vuxet.....

Var dags glimtarn sa...

Jag menade som Pommac fast mer vuxet........

Ina sa...

Finns inte bland läsken här, men jag kom på att vi ju har en italiensk mataffär i stan, så dit gick jag idag. Har nu 10 st i min kyl och tänker bjuda maken på en apertif strax som överraskning!!

Var dags glimtarn sa...

Dubbelörnen - :D
Miss uD: :D
Zäta - Ha ha ha.
Ina- Jag älskar dem. Samt San Bitter röd.

smultron sa...

Vad härligt att höra! Ibland känns världen så barnfientlig.

Anonym sa...

Ina var hittade du den här italienska mataffären någonstans?