torsdag, augusti 28, 2008

Trädgårds magi

Tänk att vår lilla trädgård bara tar 2 timmar att få fin så fin igen. Lavendeln står givakt i ljuslila i den ena rabatten. Jag kikar upp på 3 galet höga solrosor. Vi planterade två i försommras. De är ca 2 1/2 meter nu. De kikar mot solen som står högt över bergen på andra sidan Maggiore. Lille O vattnar stolt alla blommor och plantor.

Vi plockar körsbärstomater, 28 stycken på tre minuter, barnen och jag. Sen gick vi upp och tryckte ner dem utan skal i kvällens pastasås. Imorgon blir det pasta pomodoro till lunch. Där hänger säkert 50 mogna små tomater till. Lilla H finner de understa, de som gömmer sig allra bäst.

Päronträdet som växer mot husväggen bjuder på söta stora päron i år. Vi provsmakade samma päron alla 4. Mums. Det är bara vindruvorna kvar nu. Omogna hänger de i klassar över det typiskt italienska fasta stenbordet. Vin gör man av dem. Jag lägger ut dem i en korg, till förbipasserande. Vin gör jag inte.

Klockan är 18.00 och vi går in, det är fortfrande 26 grader ute. Lagom nu. Juno och jag tycker det är för varmt annars. Juno log idag mot mig. På ultraljudet. Det såg iaf ut så. Jag skrattade och han vinkade. Faktiskt. I min värld var det precis så. När han sparkar och jag sjunger slutar han buffas. En annan slags magi.

11 kommentarer:

Ina sa...

Satt och funderade på er i bilen idag, på väg hem från jobbet. TIM poppade upp i huvudet på mig - det ska han heta förstås! I vilket fall inte Dexter... det är ett elevfrånvaroprogram!!

Jag kan tänka mig att byta både trädgård och antal grader i solen med dig...

C. Meow sa...

Det låter alldeles sagolikt ...

Var dags glimtarn sa...

Ina - Tim är fint. Timothy tänker jag direkt då. Men svårt på svenska... Ska testa Tim med de andra :)

Camilla - magiska moments, sen eftermiddagarna i vår lilla trädgård. Just nu :)

Sara sa...

Jag kan ingenting om blommor och växter. Hade ett olivträd hemma, men det dog tyvärr. Och snart har jag en rätt stor uteplats där man kanske bör ha en massa buskar (en hel del finns som tur är redan) och sånt? :) Jag har tänkt på lavendel. Visst borde det funka även här? Och visst kommer de väl varje år? Och visst behöver de inte så mycket skötsel?

C. Meow sa...

Sara - du låter lika vilse i växtvärlden som jag. Du kanske borde anlita min kompis Lisa som fixar folks trädgårdar och altaner. Mig skrattar hon mest åt för jag inte ens kan hålla liv i en pelargon :D

Sara sa...

camilla: var hittar jag Lisa? Jag behöver henne, tro mig! :D

Var dags glimtarn sa...

Sara - ring Lisa! :) Men jag vet att de är lättskötta, luktar gott, har fin färg och står bra i halvskugga. Fast våra står mest i sol......

Anonym sa...

Låter underbart. Kan man möjligen få se lite bilder från din trädgård? Snälla!

Vädret här börja mer likna höst, ca12°c, sol och frisk hög luft, fantastisk morgon för hunden och mig.
Underbart det oxå!!

Petra sa...

Å hemodlade solmogna tomater som är så gott. Svenska tomater från ICA smakar aldrig någonting :(

Var dags glimtarn sa...

Hej Pia och välkommen! Jag ska försöka få till ett kort! :)

Petra - instämmer, de i svedala smakar niente... man får nog odla själv!

Anonym sa...

låter som en alldeles "lagom" trädgård! Du gör så fina miljöskildringar.
/Anna S.