onsdag, augusti 27, 2008

Sen sommarvärme

Det är fortfarande sommar. Jag smälter lite för varje sekund. Känns det som. Snart är det nog bara en pöl kvar. 30 grader känns så varmt nu. Jag drömmer om en stor pool jag kan dyka ner i. Där jag kan ligga med syrgastuber och kika upp på hur ytan dunstar sakta sakta. Helst hela dagen. Med avbrott för god mat och massor med frukt. Jag har blivit tillfällig fruktoman. Igår åt jag upp en persika, ett äpple, en banan och en hel ask med hallon. Barnen undrade vad jag tänkte på när jag åt alla själv. Fy fy mig. Jag tänkte inte alls. Bara svalde.

Idag har vi försökt slutföra sommarläxorna. Försökt jobba. Lyckats med att packa skolväskorna. Måste dokumentera för mig själv vad de innehåller en skolstart här i södra Schweiz.

Liten tygväska med linneservett och handduk. Märkt tandborste och tandkräm. Lunchväskan lilla H:s svart i botten med fjärilar på i salig härlig färgskala. Lille O:s vit med gröna äpplen på.

Varsitt par crocs, innetofflor.

Pennskrin med allt i. Sudd, blyerts, tusch, klister,linjal, pennväsare som jag envisas med att kalla temporale (åska) istället för temperino, som är korrekt. De skrattar gott. Som jag skrattade åt min ytis mamma, som barn. Ok, jag retas som vuxen med. Nu får jag igen med råge. Min mors svenska är by far bättre än min italienska.

Gympapåse med innetofflor mjuka samt kläder, just nu korta tygshorts och linne. Det är så varmt ju.

En hel stor ask med 30 olika färgpennor, ej tusch.

En plastmapp för kommande läxor, märkt med namn.

Betygsboken.

Snart, alla sommarläxor. Lille O har 13 stenciler kvar. Poverino. Lilla H har 5 kvar. De sitter just nu och jag förundras över att lille O har 50 räknetal på en enda stencil. Han är 6 1/2. Han klagar. Jag instämmer. Det är för mycket.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter lite hårt med sommarläxor, och för så små barn! Är det så genom hela skolväsendet, att man får läxor på sommarlovet?
/Anna S.

Var dags glimtarn sa...

Anna S - Ja man repeterar hela året under sommaren. Minst en bok ska man läsa med! En stencil om dagen. Vi har slarvat....

C. Meow sa...

Oj vilken skillnad ... Vad blir resultatet av deras som det verkar, mycket mer krävande skola? Har barnen bättre kunskaper?

Dubbelörn sa...

Ooooffff... det kändes det där... Bara 6 o redan denna press...

Jag är nog för blödig som mamma :(. Det var även det en anledning till att vi blev kvar i Svedala...

Tror absolut det är bra att börja tidigt för barn är otroligt receptiva o läraktiga. Meeen, det där med läsor över sommaren när man är så liten, det har jag svårt för. Tids nog sitter vi alla i "grottekvarnen" så jag vill nog att barn ska få vara barn så länge som möjligt...

Kramar

Solrosfrö sa...

Lite mycket läxor kanske men linneservett! Vilken känsla det måste vara att lägga den i knät när man äter sin lunch ;)

smultron sa...

Oj! Höga krav på både föräldrar och barn. Jag ska inte klaga med andra ord.

Nässelblom och choklad sa...

Hoppas att du haft en skön sommar. Det verkar så tycker jag när jag uppdaterar mig. Det börjar närma sig med lill Juno...vad spännande. Jag har tillbringat en del av min sommar vid Lago Maggiore. Underbart! Jag trivs verkligen där...Men nu är det dags att inrätta sig i det vanliga igen. Mina barn går sin andra vecka i skolan och jag försöker komma igång med jobb och annat. Men det är svårt att släppa sommarkänslan, jag vill så gärna behålla den ett tag till. Kram.

Var dags glimtarn sa...

Camilla - jag tror de ligger exakt ett år före sina årsgamla hemma. Ännu lite mer i matte enligt vissa skolor vi pratat med inför en ev hemflytt....

Dubbelörnen¨- ja, men de har aldrig gått i svensk skola, de vet inget annat....

Solrosfrö - ja och du skulle se deras mat, 3 rätter varje lunch! Här är maten och ätandet helig...

Smultron - tuffare skola kräver mer av föräldrar, no doubt!
Nässel -Hej! Vart vart vart då ;)!!?

Petra sa...

Oj, tandborste. Har man det i skolan? Jag reagerar inte så mycket över läxorna, det kan vara både bra och dåligt.
Jag gillar italienarnas (schweizitalienarna då) sätt att se på mat.:)