torsdag, november 23, 2006

Bella Mercorledi

Igår spelade jag tennis på morgonen. Direkt efter lämningen av lilla H som gladeligen och lyckligt trippar in på sin skolgård. Lille O fick bli hemma med mig. Vilket innebar att han som var pyttesjuk hängde på till tennisen. Han gormade BRAVA mamma när jag slog "snygga" bollar över nätet, charmigt men fick mig helt ur balans.

Hem, snabb dusch och sen till skolan för att hämta H. Halvdag, hämtning 11.45. Ingen idé att försöka jobba, bättre att träna en sådan dag. Så blir dagen mer värdefull och nästa mer produktiv.

Lilla H hade bakat patisserier i skolan, 10 små vackra chokladbakelser med vackra dekorationer på. De var alla hennes deklarerade hon på en 6 årings stolta vis. Jag fann en liten Swiss flygplans chokladkaka i min handväska som lille O gladeligen tog emot.

Vi körde ner till vackra Ascona. Vi hade ingen jacka på oss, solen strålade, vinden lös helt med sin frånvaro. Om man kan skriva så. Vi satte oss på en uteservering och beställde lunch. Lille O pasta penne och prosciutto cotto vid sidan om. Lilla H och jag delade på en Margaritha och en sallad. Solen gassade. I långärmad t-shirt åt vi ute, restaurangen bjöd på glass. Vi brände våra näsor. Lille O gömde sig tillslut under bordet : )

Vi gick de 20 metrarna (heter det så?) till kajen, till vattnet. Lilla H pep iväg efter ett glatt rop att hon ska skaffa bröd. Lika kavat som alltid. Hon kom ut från restaurangen med en hel papperkasse med gammalt restaurang bröd! Vi matade således ankor i en dryg timme...

Sen till den stora lekplatsen invid. Där jag slogs, som jag ofta gör, över deras pseuvdotvillingskap. De leker och leker och leker och kan varandra utan och innan och ser inte världen utanför. Jag satte mig på en parkbänk och njöt av bergen vars toppar nu blivit vita. Konstig känsla när det är så varmt att ändå se att alptopparna lyser vita av pudersnö.

För att få ut så mycket som möjligt av dagen så satte vi oss på ett fik och drack kaffe. Lilla O och jag. Lilla H skummad mjölk. Att våra barn älskar kaffe förvånar många. En liten skvätt då och då kan väl inte skada tänker jag. Så när våra cappuchi var slut tog vi bilen hem. Fast vi gick aldrig in. Vi gick på de små smala kullerstensgatorna bakom vårt hus, på upptäcksfärd. Förbi senoran med hönsen som tagit lilla H till sig och som lös upp som en sol. Lilla H som älskar alla sorters djur bar på hönsen. Väl hemma insåg jag att vi inte hade någon mat hemma. Så det blev pannkakor.

Exilpappan kom hem till den stora ståtliga middagen och förgyllde, det var en vekca sen vi sågs.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra val att spela tennis- låter så härligt! Mina barn (tvillingarna) gillar också kaffe.

Nässelblom och choklad sa...

Vilken härlig dag ni har haft. Mina barn brukar också ta skummad mjölk på café och nu har min stora tjej övergått till att ta med kaffe. Kanske inte jättenyttigt, men någon gång ibland är det säkert helt ok. När man läser Astrid Lindgrens böcker dricker barnen ofta förvånande nog kaffe t ex Madicken på julaftonsmorgon och om jag inte minns fel även Bullerbybarnen.

Var dags glimtarn sa...

Sara - tennis är min nya drog ; )

Nässelblom - roligt att läsa att fler barn gillar kaffe! Jag och Asttrid är inte alltid vänner, fast jag älskar barnlitteratur och ju försöker skriva egen. Jag älskar henne samtidigt som en del får mig att vrida mig i fula miner, mycket känns förlegat, men charmigt, jag undrar dock om barnen idag hajjar hennes tidiga verk ... ; )