tisdag, november 14, 2006

Ytismorsa svårigheter...

Lilla H är hemma idag. Med halsont och lite feber. Vi lämnade lille O vid skolan, han ville gärna ändå gå. En annan gång ska jag skriva om varför våra barn älskar denna skola, men som föräldrar ömmar våra hjärtan enormt för att så är fallet. Speciellt då vi gått igenom en period då barnen gick i annan skola och inte ville gå, alls.

Andrea lilla H:s fröken fick frågan av lilla H om hon kunde få ta med sig compiti (läxor), hon vill inte hamna efter lilla H. Fröken och lilla H gick och hämtade dagens "skörd" av stenciler som ska tränas på. Sen åkte vi via bageriet jag och lilla H, jag ögonfrossade och valde både bröd och bakelse. Lilla H frågade om det fanns pepparkakor hemma, svaret blev ja, så valde hon ingetting. Bakelser är inte hett eftertraktat om man är barn i vår familj.

Så sitter vi här mittemot varandra. Jag jobbar och lilla H gör läxor. Så kommer frågan vad heter skepp på italiano mamma, jag ska skriva det. Det ska sluta på na ne ni eller no, alternativt börja på det. Snabbt rotar jag fram vår lilla uppslagsbok och insåg att det jag ska shoppa i Stockholm dit jag åker på jobb på torsdag är en STOR uppslagsbok. Även vad heter gran mamma, inte julgran då utan trädet granträd. Jag kan inte hjälpa min 6 åriga dotter med hennes läxor. Det känns inte kul. Jag hade en dröm att sitta och lära och hjälpa mina barn, stötta i skolan. Som det ser ut nu kommer det förbli en dröm.

Men så kom senore Paganetti förbi och vi ställde i kör frågan what is pinetree in italiano? Anche ship senore Paganetti!!?? Och fick svaret Pino anche Nave! Lille O får det lättare, tills dess kanske båda jag och lilla H har lärt oss...

4 kommentarer:

Sunflower sa...

Tips: Norstedts lexikon, sv-it och it-sv separat alltså, är mycket mycket bra (svart-lilarandigt omslag)! Zingarelli är också mycket bra, men det är uppslagsbok på italienska. Det kan vara bra hjälp för er vuxna att kolla i. Dessutom finns det på nätet http://www.garzantilinguistica.it/ Man får registrera sig men det kostar ingenting, om man inte vill ha extra tror jag. Hoppas det löser sig med läxhjälpen något! :)

Var dags glimtarn sa...

Sunflower. Grazie :) So far har jag bara Nordstedts lilla.

Anonym sa...

Jag kunde inte låta bli att googla lite och hittade då den här sidan, http://www.wordreference.com/, borde funka för dig som är så bra på engelska.

Ha det gott!
Barbro

Var dags glimtarn sa...

Tack Barbro! Ska kika in snart... :)