tisdag, november 07, 2006

Höstligt dopp

Det var 15 grader i luften i söndags. Solen sken. Vi var på marknad i Italien, de finaste lädervaror till fantastiska priser. Marknaden låg precis invid Lago maggiore.

-Lilla H! Gå inte så nära kanten, det är halt, du kan ramla i vattnet.
-Äsch, jag ramlar inte mamma!
-Plopp!
Liten paus, det blev helt tyst, jag kikade, exilpappans ena arm försvann ner i vattnet. Det 10 gradiga vattnet.

-HA HA HA. JAG KUNDE RAMLA I!

Vi skrattade alla, det bara bubblade, det kändes befriande att skratta åt någon som druttat i sjön, speciellt när denna "någon" bjöd på sig själv.
Marknaden höll på att stänga, lilla H och jag sprang runt och försökte hitta något ombyte. Det blev strumpbyxor. Det enda som fanns i barnväg. Liten lilla H mitt på marknadsplatsen tar av sig genomblöta kläder, folk skrattar åt det otroliga att hon faktiskt ramlade i. Strumpbyxor och mammas dunväst blev det på väg till bilen. Exilpappan och lille O höll sig gömda för oss, eller de tappade bort oss. Exilmamman bar sin stora 6 åring till bilen. Herregud vad gör man när de är sju och åtta och nio, det går inte att bära stora barn när man är en mindre stor mamma.

Inga kommentarer: