torsdag, november 02, 2006

En senora på IKEA

Vi delade på oss idag. Jag och lilla H blev avsläppta vid IKEA för shopping till kontor till mig. Killarna drog vidare till Cernobbio, vår gamla fina by, för ärenden där. Lilla H och jag hade en superdag, på IKEA. Vi mös och höll om varandra som två tonåringar, hennes nya grej. Tänk allt är möjligt, att ha en lugn dag på IKEA är annars inte lätt :)

Incident: Scusa senora pero..... Gammal dam frågar oss om vi vet vart kontorsdelen ligger. Hon slår följe med oss då vi är på väg dit. Vi småpratar om IKEA, på italienska, vi båda bryter på vårt eget vis. Hon på engelska tror jag, men pratar fin italienska och brytningen inte uppenbar. Vi säger sen hej och önskar varandra en trevlig dag.

Knack, knack på axeln, hej hej igen, säger damen som nu står bakom oss i matkön, långt senare. Vi ler och småpratar om namen på möblerna som säljs. Lilla H smusslar små trekanter med mjölk på brickan, blickar upp på mig, dricker. Sju gånger sa jag att det är kaffegrädde, men det slank ner ändå.

Lilla H och jag går någon timme senare på toaletten, ut från den toaletten där vi köat kommer den trevliga damen. Hon ler stort och vi pratar lite mer, skrattar åt att de serverat köttbullar med pommesfrites och inte potatis eller mos. Hon måste varit i Sverige tänker jag då och frågar. Nej nej säger hon utan att utveckla.Hon går över till engelska, pust jag slipper koncentrera mig till max... Vi ler åt att vi bytt språk. Hej hej. Hon frågade aldrig vart vi kommer ifrån.

Lilla H och jag har ett berg på vår kundvagn, helt proppad med ditten och datten. Vi går in i i "svenskmat" affären vagnen till trots. Knack knack på axeln, SENORA, ropar den goa damen och hon skrattar gott. En go gammal dam. Dessa, säger hon igen på italienska, visar mig inlagd gurka, dessa måste du testa! Mm, säger jag, jag är svenska senora, de är utsökta tycker jag med. Vi samlar mest godis idag, jag ler och tittar ner på ett berg av pepparkakor, Ahlgrens bilar, små snapsar och glögg. Senoran skrattar rakt ut HA HA HA, tänk jag har varit på IKEA en hel dag, alla har varit otrevliga mot mig utan DU SENORA SVEDESE! Ha ha, ni svenskar kan då odla varumärken, tror jag det, som NI är borde ni regera! Jag blir nästan generad, hon kindpussar mig hejdå. Vi önskar varandra en god kväll nu.

Jag skrattar senare, ja lustigt. En svenska på IKEA, hela dagen inspringandes i samma dam. Och hon förgyllde faktiskt min och lilla Hs dag med en del skratt. Lilla H och jag sitter och väntar på killarna, vi fikar och äter hallonsnören och tänker på senoran och undrar vart hon nu kom ifrån. Senora Ingelse?

3 kommentarer:

Ina sa...

Åh, vilken underbar liten glimt av vardag. Du är en excellent ambassadör för vårt blå-gula land när det är som bäst!!

Nässelblom och choklad sa...

Håller med föregående talare. Du borde fått lite bonus av IKEA! Ha en trevlig helg!

Var dags glimtarn sa...

Ina -grazie bella, du vet vilka du är ambassadör för!

Nässelblom - Ja vet du det tycker jag med att jag borde. Fast av en annan anledning ; ) Jag såg igår en produkt som jag skissat och mailat in till IKEA som förslag till produkt i en designtävling. DÄR VAR DEN, MIN SKISS! Är det ett sammanträffande, nej känns inte så. Så nu vill jag med ha bonus. Inga fler skisser till IKEA! Fast jag har nu en hatkärlek, vem vill vara utan IKEA? (kudden som är som tofflor med, i TV soffan är produkten, ingen designer står omnämnd, det är en PS vara)