fredag, februari 20, 2009

My girl

Hon är lite odd Molly ibland lilla H. Rätt ofta. Går lite motströms.

Idag är det carnevale här. Alla klär ut sig. Tjejerna i klassen är alla möjliga små söta tjejkopior. En balettdansös såg jag, en tjejkatt och ja you got the picture.

Lilla H hon är en detektiv. Hon har stora mörka shades, en brun apcool basker som nog var min farfars, en jeansjacka, som är min, halsduk att gömma sig lite i och så ett förstoringsglas och en kompass och noteringsblock. Allt är her own idea.

Igår framför spegeln; - Mamma, jag vet inte om jag vågar vara detektiv.
-Vad menar du, det är ju vad du vill vara.
-Ja, visst. Exakt. Då är jag det. Sa hon till sin spegelbild.

Hon hade full koll på att hennes kompisar skulle vara söta och fina. Det såg jag på henne.

-Du ser ut som en cool hiphopare om du nu skulle ångra detektiv grejen.
-Det har du rätt i mamma. Jag kan vara båda. En hemlig detektiv som låtsas vara en hiphopare.

Så insåg jag att vår utklädningslåda är värsta guldgruvan. En läderkeps och en hatt ifrån London. De ligger numer i min gåutlåda istället. Jag ska fota. Både henne och mina nya kap.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart!!! Detektiv!!!!=) Lilla H är guld!!! Linda (gbg)

Anonym sa...

Klart att hon ska klä ut sig till det hon vill, och inte till något som förväntas av henne för att hon är tjej! Och visst finns det kvinnliga detektiver både i böcker och på TV, precis som det finns poliser av båda könen.
/Anna S.

Sara sa...

Hoppas att coola lilla H hade det kul på festivalen! Detektiv är ju hur bra som helst.

smultron sa...

Skitbra idé! Det ska jag föreslå för ungarna om dom blir veliga inför nån maskerad! Dom brukar leka detektiver, men när man ska klä ut sig blir det lätt samma samma som alla andra, för att fantasin plötsligt gick på semester.

Anonym sa...

Hon är cool, dotera din, går sin egen väg. Brås hon månne på mödernet?

Var dags glimtarn sa...

Jag svarade var och en men kommentaren föll bort. Anyway, detektiv is the thing :)