måndag, februari 09, 2009

Snark

Jag är uppe i varv. Igår var vi på 50 års skiva, mer som en lång lunch som blev superlång. Maten. Wow. Han är grym, den nyblivna 50 åringen. Som ser ut som 40. Jag trodde han fyllde 40 något. Vi blev lite tagna på sängen där. Hur som, det blev sent i säng för oss alla igår. Vi har haft tokmycket att göra idag. Barnen,de tre, åkte i säng 19.30. Lite ensamt är det också minsann. Dags att ta fram min nya bok. Som jag inte kommer ihåg titeln på. Men jag vill läsa "Munken som sålde sin Ferrari". Den låter så kul. Någon som har läst den?

Försöker samla tankarna kring vad barnen sagt idag. Lilla H är tokskön just nu. Mycket humor. Vi kramades lille O och jag. Tills han somnade. Det behövde han. Efter det att vi gjort våra situps, såklart. Han 110 stycken. Jag 35. 36 imorgon sa han, mamma kom igen, du måste klara din ålder iaf. Suck. Han är ett träningsfreak. 110 situps varje kväll och 30 armhävningar. Minst. Det kommer inte hemifrån, så mycket vet jag.

Lilla H berättade ingående vid middagen vad hon gjort för compiti idag. Läxor that is. Jag tänkte på hur hon översätter alla ord snabbt och hur noga hon är med att svenskan blir korrekt. Så att vi förstår exakt vad hon vill säga och vad hon undrar över läxan i logik hon fick idag. Vilken gåva att kunna vara så precis med ordvalen.

När hennes farmor var här översatte hon hela skolpjäsen för henne. Så att farmor, dagen efter, skulle förstå vad den handlade om. Vi insåg snart att hon berättade varenda mening. Hela pjäsen från A till Ö. Det tog ett tag.

Inga kommentarer: