onsdag, januari 07, 2009

Klok unge

Hon är så klok och klarsynt lilla H. Fast hon ibland verkar rätt förvirrad. När kroppen hela tiden rör på sig med små hiphop steg, som om hon var uppvriden och inte kunde stängas av förrän vredet stod stilla igen. När hon glömmer namn på viktiga personer i hennes liv, när hon inte har en aning om vart hennes saker tar vägen. När ögonen hennes ler då de kikar in i en närliggande spegelbild och tid och rum verkar upphöra. I allafall hörseln och närvaron. När minerna hennes och tankarna flyger ut, utan någon eftertanke. Underbara unge.

Så tittat hon rakt på mig mellan sina hip hop steg och säger: Länge har jag förstått att vi ska flytta till Sverige mamma. Du har pratat om det. Fast du inte har sagt det.

Hon fyller på: Jag vill helst bo i hus mamma. I lägenhet kan man inte hjula utan att grannarna blir sura. Hjula vill jag göra. Och väsnas ibland. Och ha en trädgård.

6 kommentarer:

Solrosfrö sa...

Ja men hon har ju bilden klar för sig! Härligt :)

Anonym sa...

Oj, jag ryser... så kloka de är, våra små. Min dotter och din verkar lika på många sätt, i sin förvirring haha, men ibland totalt olika. "Länge har jag förstått att vi ska flytta till Sverige mamma. Du har pratat om det. Fast du inte har sagt det." - den är ju glasklar så klockorna stannar en stund. Hus it is then, I assume?!

Anonym sa...

Varför ramlar mitt namn bort...?
.:Sabina:. skulle det stå istället för "mitteget" här ovanför!

Dubbelörn sa...

Vi vuxna tror ofta att vi "skyddar" våra barn fr "sanningar" genom att inte uttala dem, men barn är så mycket smartare än vi *skrattar*.

De lägger ihop saker, läser av nyanser i våra röster, vårt kroppsspråk. Eller läser av det vi undviker att prata om...

Vår son kunde som liten läsa av oss som en öppen bok o kan det nog än idag *asg*.

När man börjar prata o fråga så avsläjas både det ena o det andra, som inte hade en aning om att de kände till *skrattar*... På gott o på ont... ;)

Varma kramar till din superkloka barn :)

smultron sa...

Hon är klok hon :)

Alla barn vill nog väsnas och hjula, även dom som bor i lägenhet. Tänker dagligen: Tur att vi har en sjukgymnast som jobbar kontorstider, under oss!

Var dags glimtarn sa...

Fröet - japp!

Sabina - Jag vill ju bo i lägenhet... Men vi velar. Blir väl hotell ha ha!

Smultron - Ja, finaste finaste tjejen ;) Men man får väl väsnas fast man bor i lägenhet? Eller?