tisdag, mars 24, 2009

Uppochnervända världen

Allt är galet. Allt känns galet.

Galet sorgligt och härligt galet så har jag idag bokat mig och våra tre små kids på ett plan till Stockholm. En enkelbiljett. Home ticket. No return.

Öppna ett skåp hemma hos var dags glimtarfamiljen och du ser perfekt ordning. Det med känns galet härligt och galet ovanligt. Vi kommer hinna. Det är jag idag övertygad om.

Jag ringer försäkringskassan. Ser fram emot delad mamma och pappaledighet väl hemma. Sverige är galet pissdålig på effektiv hantering av återvändande landsmän. Ja faktiskt. Det tar TRE månader eller har man otur som handläggaren sa FYRA att bli inskriven i försäkringskassan och Sverige igen. Fast man är svensk med svenska personnummer.

Jag ser mig och våra tre kids uppradade på skatteverket samma dag som vi landar på svensk mark. För vi måste dit den dagen in persona. Annars får de inte börja skolan. Ändå tar folkbokföringen tid den med. Titta. Det blev pajkastning på Sverige. Det måste jag kanske sluta med.

Det tog 4 månader för Matteo att få ett födelsebevis i Schweiz. Men här är vi ändå ytisar. På något sätt accepterar jag det bättre.

3 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Det kommer att finnas massor som du kommer att reta dig på innan ni landat helt *skrattar*.

Anonym sa...

FK är sena med precis allt, tyvärr! Ingen tröst, men så är det.
/Anna S.

Var dags glimtarn sa...

Dubbelörnen - som tur är blir jag sällan upprörd av sånt, mer än 5 minuter.....

Anna S - Ja det verkar inte bättre. Statligt och förkastligt woahaha