tisdag, december 23, 2008

23 december 2008

Vaknar av att alla barnen är i sängen vår. Morgonmys. Med Matteo ska tilläggas. Vi vuxna får föga uppmärksamhet nuförtiden. Det är sista dagen i skolan idag för lilla H och lille O. På schemat står alldeles för mycket. Vi får stryka. Det bara är så.

Vi strök; åka gemensamt till IKEA och till svenska konsulatet. Vår son har ingen nation ännu. Det får bli ett eget inlägg, mäkta komplicerad pappersexercis på att få ut ett födelsebevis.

11.00 sjunger lilla H julsånger i kyrkan. Det ska bli härlig julstämning att sitta och lyssna på italienska julsånger i den vackra kyrkan i skolan. Ja i skolan. Hela skolan är ett gammalt kloster. Men fantastiskt renoverad till att bli skola. Finare skolmiljö får man nog leta efter. Och att få ha 10 nunnor som extra hjälp om man vill, när som helst. De är fantastiska nunnorna. Jag respekterar dem högt för vad de gör för barnen. Vilket är allt från att kicka boll med dem till att se till att de inte springer ut i gatan efter skolan i väntan på föräldrarna till att lära dem att säga hej och hejdå ordentligt och hjärtligt.

Nu snöade jag in på skolan. Efter kyrkan ska jag köpa julklappar. Nej, jag har inte hunnit med det ännu. Maken har inget fått och min guddotter och morgonpresenterna står kvar på min lista. Idag är en perfekt dag för detta. Maken åker till IKEA och köper sill och lax och skinka. Sen ska Matteo vägas och mätas. Skolan slutar vid 15.00 och jag hinner nog precis i tid. Barnen och jag tar en merenda (mellis) på piazzan och åker skridskor under de stora discokulorna och all juldekoration. Sen åker vi till lille O:s fiol lektion. Fast han inte har lust längre. Nu vill han spela piano.

När vi kommer hem hoppas jag maken lagat något gott, som han brukar. Rödbetor med chevre beställde jag som en liten dominantissa innan han sprang ut imorse.

Imorgon är det julafton. Vi har aldrig tidigare firat allena, bara vi. Det ska bli väldigt lungt och skönt mysigt och annorlunda. Vi har bestämt att vi ska ha pyjamas på oss hela dagen. Att vi ska spela spel titta på film och äta hela dagen. Kanske kikar vi in i kyrkan mitt över. Men då måste vi nog ta på oss en lång kappa var först. Man kan ju inte visa prästen ens pyjamas, tänker jag.

När jag var yngre skrev jag alltid KUL JUL OCH GRÅTT NYTT HÅR på alla vuxnas klappar. Måste sluta med det. Kram till alla fina i min familj, irl vänner och bloggvänner!

11 kommentarer:

Solrosfrö sa...

Ha ha! Kul jul och grått nytt hår, det måste jag börja med ;)

Anonym sa...

Det låter som ett mysigt julfirande!

Jag passar på och önskar både Vardagsglimtarn och andra som läser och skriver här, en God Jul och ett Gott Nytt År!

/Anna S.

Anonym sa...

Allra mysigaste julaftonen till familjen Pyjamas!

Stor julkram!

Anonym sa...

God jul til er :) Låter som en lugn och mysig jul ;)

Sara sa...

Ha en riktigt härlig jul – Buon Natale!
Kram från Stockholm!

Dubbelörn sa...

Vill bara önska er alla en skön o mysig julhelg!

Varma kramar

a n k i e f o n t ä n sa...

Full rulle in i det sista... Hoppas ni hade en mysig julafton! God Jul och god fortsättning!

Kajsa sa...

Ha! Lite kul var det allt, det där om de gråa håren. God jul!

Nässelblom och choklad sa...

God fortsättning! Hoppas att ni har det lugnt och mysigt i era pyjamaser. Och att ni alla fem är friska förstås. Det är tufft när man inte mår bra...Kram/Eva

Anonym sa...

Hoppas ni hade en riktigt fin julafton, juldag och är på gång med en lugn annandag.

Stor julkram!

Var dags glimtarn sa...

Kram till er alla, lite sent men stort tack och glad är jag för alla god jul hejningar :)