söndag, december 28, 2008

Toppbetyg

Fick båda "stora" barnen. Även i italienska. De är grymt omedvetna över hur duktiga lärarna tycker de är. Men jag säger stolt till dem, att jag är stolt över dem. Utan att berätta varför. Men jag är stolt ändå. Men tuppar mig lite just nu.

Så till frågan om den lille, minstingen, lillen som lille O kallar honom. Vi ska snart till Zermatt. Som ligger på 1620 meters höjd. Och där i byn är det mellan -2 till -16. Hur kallt kan man ha en 1 1/2 månaders ute och strosa i? Han ska givetvis inte med upp på topparna. Utan vi gonar oss i byn, han och jag, när inte han och hans pappa gör det.

Så en fråga till, hur klär jag lille prinsen bäst, jag tänker: vindskydd och fårfäll, vanliga kläder under och så en åkpåse, kanske en termometer i vagnen för att känna mig trygg att där är varmt med. Ös bra tips på mig. Vi funderar på att ta tåget upp. Why not, 3 timmar i vackraste landskapen. Vi får se.

6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Jag som är uppvuxen uppe i norr med vintrar på ner mot -40 ser väl inga som helst bekymmer med -16 ;).

Barnen var påklädda o låg i fårskinnsåkpåsar. De låg i pulkor el vagnar o var ute i nästan alla väder....

Här fann jag en länk till dig
http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=3232

Stor kram

RANA sa...

Åh, jag har inga bra tips att ge. En gång klädde jag min då nyfödda plutt i två mössor när vi skulle på promenad, men stannade ändå till och köpte en tredje mössa och tryckte på det lilla huvudet. Ursäkta mig, tre mössor? Det var iofs 13 minus, men jag vet inte?

GOTT NYTT ÅR!
önskar jag dig, du var dags GLIMT!

Kramar från Rana

Sara sa...

Jag har tre ungar, men noll koll på kläder och sånt. :O När twinsen var små hade jag rätt lite kläder på dem – de låg ju ändå så tätt intill varandra i vagnen! :)
Samma twins fryser aldrig ens vid nästan nio års ålder.

Att ha för varma kläder är bland det värsta jag vet, så det är väl därför jag inte klädde på dem hysteriskt mycket. Å andra sidan har nog dottern fått ha lite mer kläder. Hon verkar vara en mer frusen typ.

Jag har inga bra råd alls att ge, men hoppas att ni får det härligt i Zermatt!

C. Meow sa...

Bylta på så där lagomt och så tar du med en extra fäll eller filt. Så kan man stoppa ner handen i byltet efter ett tag för att liksom kolla. Men jag tror inte att de fryser så lätt, de verkar ju alltid sova gott i vagnen när det är kallt ute. Men jag är nog som Rana. Lite nojjig om att de ska vara varma kring huvudet. Säger en som inte ens har barn ... så jag är lite extra känslig för att frysa ihjäl andras barn.

Ha så härligt i Zermatt och Gott nytt årkram

Anonym sa...

Jag tror det verkar som du har rätt bra koll på kläderna redan. Det är viktigt att det inte blir för varmt också.

Gott nytt år i Zermatt!

Annie - PD sa...

Åh, förstår att du är stolt och vilken lyx för barnen att få möjlighet att ta in nya språk... :)