tisdag, december 02, 2008

Slow

Farmor har åkt hem. Lillebror har åkt hem (not true, han missade planet! Jag skrattar åt att han faktiskt inte ens tittade på biljetten utan gick helt på hans dåliga minne, om när planet skulle lyfta alltså). I huset är jag och Matteo. Han ligger på skötbädden. Jag ser hur han kissar rakt ut där han vädrar den lille baken. Jag snyltar nämligen åt mig en snabb dusch, under vädrings tiden.

Sen hickar han så. Jag plockar upp den lille varma kroppen medan jag försöker torka mig. Han kräks på mig. Och jag ler. Livet med bebisar är förunderligt. Jag halkar på hans kiss och lyckas parera med en arm. Halleledande mig då, säger jag med den mjukaste rösten, åt lillprinsens fälla.

Men så sätter jag mig framför datorn. Matteo sover på puffen invid. Kunder, krav och verklighet. Det mjuka bebis språket är väck. Bara tills han vaknar, såklart.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad gött!

Jag tror du kan äta det mesta, så länge inte bäbben protesterar. Lök, päron, skaldjur... det finns mycket som kan få små magar att protestera. Men sen så finns det nog en lista från BVC också. Fast den ändras ju titt som tätt och jag har inte hängt med de senaste sex åren.

Var dags glimtarn sa...

Zäta - fick en länk av en väninna, nu är jag uppdaterad!

a n k i e f o n t ä n sa...

Jag förstår att du jobbar. Men jag förstår inte.

Anonym sa...

Du skriver målande så att man ser situationen framför sig! Hoppas att du tar dig lite tid att pusta ut och vila du också, precis som lille Matteo.
/Anna S.

Var dags glimtarn sa...

Ankie - Tja det är inte så mkt att förstå. ALla ägg som faller i golvet är mina att torka upp, om jag inte har lite koll. Även om jag faktiskt är "mammaledig" till efter jul, rent teoretiskt och till stor del sant. Jag är nog så långt ifrån en lattemorsa man kan vara. Vill vara hemma. Mkt tid med barnen i lugn och ro. Vill driva vidare mitt bolag... Tycker det fungerar bra så här första veckan :)

Var dags glimtarn sa...

Anna S - Jag sov till 11.30! Ja till och från då, mellan amningar och blöjbyten :)

Anonym sa...

Oh, det later sa idylliskt, har ar det mest kaos jamt. Du far t.o.m. halkningen i kisset att lata gulligt.....
Ps. skicka garna vidare den dar listan!

Var dags glimtarn sa...

Silvia - det är tredje gången! De andra är "stora", så mkt enklare att njuta och vara lugn denna gång för mig. här är länken http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12555&epslanguage=SV

Tiläggas ska att även i kaoset kan jag skratta, men mer hysteriskt då ;)

Anonym sa...

Tack!
Jo da, det blir ett o annat hysteriskt skratt ska gudarna veta.

Var dags glimtarn sa...

Silvia - Du har ju två småbarn, jag har 2 mellanstora som hjälper med ditten och datten och gärna gärna vaggar runt med bebben. Det är så annorlunda denna gång, med bara en liten...