lördag, september 22, 2007

Rotsystem

Om jag skulle ha bokmärkt hur många gånger jag har skrivit om rötter och känslor kring det skulle detta inlägg säkert heta rotsytem 7.

Först nu har jag insett att rotsystemet är internt. Alltså inuti människan. Det handlar om minnen. Känslominnen. Bildminnen. Hemska minnen. Underbara minnen. Det ytliga är inte rotsystem, det är rekvisita. Jag minns doften i farmors gamla hus. Jag minns månen boendes i Etiopien. Jag minns vinden i håret när jag lärde mig cykla i Viksjö. Jag minns känslan i första kärleken. Jag minns alla hus och länder jag har bott i, och de vrån av de hus och länder som betydde mest för mig. Om det var ett knakande golv eller en doft av bullar i köket, havet i Australien eller smala gränder i Paris. All rekvisita syns när jag minns. Att bo på samma ställe är inte ens rotsystem. Mina minnen, min glädje och lärdom utav dem, det är mina rötter.

11 kommentarer:

...och snart Stockholm sa...

Du har fångat det! Precis så.

Var dags glimtarn sa...

Hej Jessica Det kändes så, sådär 7:e gången kom jag på det :O!

Ina sa...

Håller med Jessica!! ...men måste få kommentera på en enda punkt; "Att bo på samma ställe är inte ens rotsystem." Jag väljer att läsa ditt rotsystem istället, för visst finns det människor som har själva gården, bostaden och människorna däromkring som sina rötter? Dessa människor skulle alldeles säkert må bra av att uppleva "dina" rötter, men det är deras upplevelse. Tänker bla på min svärfar, som verkligen har "rotat" sig nu - om jag får vara så makaber...

Var dags glimtarn sa...

Hej Ina! Vi blir vad vi upplever och hur vi väljer att det formar oss, därför om vi levt på en eller flera platser/länder är ju ändå marken rekvisitan och det vi väljer att ta till oss se och uppleva "vårt rotsystem". Jag har bara flera rötter, kortare i form av tid men inte därför mindre minnesvärda eller känslomässigt starka. Eller viktiga. Det är det jag ville få fram :)

Sara sa...

Japp, så är det nog.
Vilken otroligt vacker bild här bredvid!

Ina sa...

Jag håller helt med dig! Det enda var just den meningen jag citerade. Du har ett speciellt rotsystem för dig; de som bott på samma plats hela livet och aldrig provat/sett något annat ett annat. Sedan finns alla vi däremellan... Rötter behöver vi alla, de ser bara olika ut. Det känns som att du vetat att du haft dina, men att du nu konkretiserat dem och förstått hur de ser ut. Nåt sånt...

Var dags glimtarn sa...

Ina - ja för mig är rötter "interna", right you are :)

Dubbelörn sa...

Du sklriver så klokt o insiktfullt! Det är precis så det är. Vi har flyttat många gånger o "älskat" varje ställe, men vi har ändå inte haft några problem att bryta upp o starta på nytt, för att åter "älska" lika mycket ;).

Hemma det är var du finns med dina minnen...

Kramar

Var dags glimtarn sa...

Dubbelörnen - Tack *stolt* och du summerar det perfekt i din sista mening.

Sunflower sa...

Välskrivet! Kunde inte ha skrivit bättre själv, trots att jag funderat kring det många många gånger. Just det där med minnen, minnet av en doft, minnen av känslor. Hus, gator, vrår. Känslan av sten under fötter på somrarna. Oh!

Var dags glimtarn sa...

Sara - Japp kanske är det såhär:)Bilden är taget från fönstret...

Sunflower - Ja men då kanske det är fångat :D!