måndag, november 03, 2008

Italiensk marknad

Bara 15 minuter bort ligger staden Canobbio. Det är i Italien. Där, längs vattnet såklart eftersom italienarna gillar vackra vyer, kan man varje söndag handla finaste italienska lädret och de bästa kopiorna om man är intresserad. Kopiorna är inte ens alltid kopior. Made in Italy, men Balenciaga märket är borttaget, gjord som oftast i samma fabrik. Ber man snällt kan man få det där märket, en annan dag...

Igår köpte jag min första fake väska. Går hellre runt med påse än fake väskor. Eller jag menar väskor med märken som basunerar ut dyyyyr på. Sen om den var det eller inte skiter jag egentligen i. Har inte varit så intresserad av märken alls tills den italienska väskfebern slog i mig med. De är så vackra. No doubt. Utbudet så stort. Här. Så jag har väl ändrat mig. Vet inte vilken fot jag står på just nu. Som märks. Ena dagen coop påse, nästa Balenciaga/Marc Jacobs. Typ.

Diego, som säljer invid kyrkan, och jag skrattade länge. Min mage vände sig till höger och vänster hela tiden. Han sa, du är patzo, kan ju föda närsomhelst. Här på marknaden. Vilken väska vill du ha kvinna, bestäm dig fort! Jag som bara skulle köpa rostade mandlar...

Jag köpte iaf en oversized grå Balenciaga, så om någon ser den så kan ni tänka, aha, hon är inte helt patzo, den kostade "bara" 100 Euro. Handlade på känsla och lust. Totalt befriande att göra så. Tills man studerar saldot på kontot.

Världen är patzo, tänkte jag om vad man skulle betalt för denna i butik. Eller så är jag grundlurad, den är fake, men gjord av finaste lädret. Min tyska väninnna studerade den sen. Den är äkta sa hon. Hur vet folk sånt!?

Marknaden är ljuvlig. Vi strosar och drar in dofterna av rostade mandlar och kastanjer i våra näsor. Där finns rader med snygga stövlar och skor, finfina väskor och skitsaker om vartannat. Köpte en skitsak med. Hör liksom till marknadens besök. Höstsolen och de små utecafeérna stod i givakt. Vi tog en lång paus. Blickade ut över vattnet. Helt slut men ändå lycklig. Italien är magiskt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser dig framför mig, med magen i vädret och solen spelande i ditt ljusa hår.

Hoppas din vecka blir lika bra som söndagen.

Var dags glimtarn sa...

Zäta- så fint du skriver, hormonerna mina bryggde tårar till din kommentar. Jag är nog lite överkänslig om vartannat ;)

Anonym sa...

Supergravida kvinna, kan man fa se en bild pa vaskan innan du blir inlagd?

Var dags glimtarn sa...

Ha ha tja ok, jag ska försöka!