torsdag, november 06, 2008

Koka italiensk soppa på en spik...

Jag la mig själv i badet, tände ljus. Ungarna var helt vilda. Måste vara det ihärdiga regnet som gör dem uber energiska. Orkade inte gapa på dem, eller vara pedagogisk mamma, så jag drog mig undan.

I badet fnissade jag åt vilken italienska soppa mitt ordförråd på italienska är. Luskam, födelsemärke, bäckenbotten, hinnsäck och tavelkrok, ja listan på konstiga ord jag kan är lång.
Jag skulle önska att listan på vanliga användbara ord var lång.

Jag har lagt en anteckningsbok i min väska. Där ska nu jag anteckna alla ord jag får sagda till mig som jag inte förstår, eller bättre, be dem som pratar med mig skriva ner det så det blir korrekt och sen slå upp det väl hemma. Bästa sättet att sno åt sig gratis lektioner i italienska.

6 kommentarer:

Sara sa...

Buonanotte!
Och jag hoppas fortfarande... :)

VeronikaP sa...

Det är så kul att läsa om dina upplevelser. Jag har i min närhet mamman som upplever dina saker fast här i Sverige. Anteckningsboken och ordboken kommer fram lite då och då och man får hjälpa till att översätta och förklara den svenska orden ochtalesätten till engelskan.

Inte länge kvar innan ni är 5 - ett stort lycka till!

Anna sa...

Smart drag med anteckningsboken.

Jag känner alltid att barnen måste vara i fas när jag ska göra något som du. Men det är bara kontrollbehovet som spökar. Nästa gång ska jag bara gå när det är som värst, och se vad som händer.

Tur jag har dig! :o)

Var dags glimtarn sa...

Sara - lite molvärk, thats it, min erfarenhet är att killar gillar läget där inne :)

Veronika p - Hej! Tack!! Kul att se det från andra sidan, när jag var i Stholm i somras gav jag en förvirrad italiensk mamma massor med tips inne på tekniska museet, hon hade bott i Sthlm i 5 dagar och engelskan hennes var usel. Jag skrev en lista med användbara ord :)

Anna - och dito! Jag menar det. Ibland kapitulerar jag, tänker att de måste ju som oftast annars göra det...

Anonym sa...

Haha, ja glosorna man får lära sig i skolbänken är inte alltid desamma som man behöver senare i verkliga livet.
Anna S.

Var dags glimtarn sa...

Anna S- Nepp! :)