tisdag, januari 08, 2008

Kulturkrock nummer..kan det vara 32?

Jag kryssade i en ruta i betygsböckerna att jag ville ha möte med deras respektive fröknar. När jag hämtade igår vart jag mer eller mindre påhoppad av fröknarna.

Fröknarna unisont: -Men senora L dina barn är jätteduktiga i skolan, båda två de är verkligen jättebra på allt förutom möjligtvis viss rättstavning men det har ju mest med ordförrådet att göra. Varför vill du ha möte?

Jag:- Öh, är det inte normalt att man vill veta vad barnen ska göra denna termin, lite allmänt om klassen etc?

De unisont:- Senora då SÄGER man det till oss, så ordnar vi ett sådant möte. När man har synpunkter på lärarna eller skolan eller barnens inlärning eller betygen DÅ kryssar man i betygsboken.

Jag:-Jaha, ursäkta en stranieri som såg chansen att utan att behöva anstränga sig mer än att sätta ett kryss och få ett skolmöte som något positivt. Jag log. De log snett. Men skrattade sen.

Jag har gjort bort mig igen... And I dont give a shit. Tänk var nervös/orlolig jag skulle vara om jag hade den läggningen, att jag tycker sånt är jobbigt/pinsamt, har man det ska man i den mån man kan undvika utlandsflyttar (frivilliga då).

Jag har satt ett avtryck i betygsboken, för mig som svenska betyder det noll, för en Schweizare/Italienare betyder det trubbel. I had no clue. At all. (bredvid den rutan jag kryssade i fanns en ifrån läraren att kryssa om de vill möta föräldrarna, få se om det blir 1-1 nästa termin *S*)

Inga kommentarer: