tisdag, januari 15, 2008

Lille O

Jag och O framför brasan igår kväll ätandes tortillini med överdrivet mycket parmesan på, slötittandes på TV (ja usch he he TV middag, när katten är borta....).

Jag: O vem leker du mest med i skolan.
O: Åh mamma du vet ju, Noah har flyttat så jag leker med post med tjejerna.
Jag: Post, vad kul!
O: Ja, du vet tjejerna är bäst, de pratar liksom inte bara om fotboll eller är barnsliga. Alla killar i min klass är barnsliga. 2 är bästisar med varandra, de andra 3 leker mycket tillsammans. Jag har inte så kul med dem.
Jag: Men är du ensam då tycker du?
O: Va JAG ensam. Nä nä. Men Kevin tycker jag om. Men han är på semester i Spanien. Där har han varit jättelänge.
Jag: Vill du bjuda hem Tomaso eller någon av killarna vars föräldrar jag känner?
O: Nej tack mamma. Men gärna Jessica.
Jag: Då bjuder vi hem Jessica.

Det är inte alltid lätt att var en liten klass på 9 personer. Lyxigt sett till uppmärksamhet ifrån läraren, men kompisurvalet är mindre. Lille O klickar verkligen inte helt med de andra killarna. Han leker mycket mer de de äldre barnen på skolgården eller med två killar han har gått på dagis med. Även fast han har fina tjejkompisar önskar jag att det börjar en kille till i den klassen, en som Noah var för honom, någon man längtar efter att leka med. Men tjejerna är urfina och de släpper gladeligen in honom i lekarna. Men som mamma undrar man ju hur länge de gör det. Men nu är jag kanske hönsig, eller rent av barnslig...

Men nu läser jag igenom vad jag skrivit. Jag är uberglad för att han har fina tjejkompisar. Jag skiter i vilket kön han leker med. Vad är det jag skriver! Det måste vara Noah flytten som spökar, att han måste ersättas med en annan kille är ju urdumt. Tänk om någon av mina italienska väninnor läste detta. De tycker att jag är en radikal feminist. Ha ha. DÅ skulle de "fått mig" ; ) Deras killar leker inte med tjejer. Basta. Däremot leker de andra "internationella barnen" med bägge könen obehindrat. Tänk. Att de är så trångsynta. Och att jag med lät som om jag är det. Kanske var jag tom det när jag skrev detta. Eftersom mina tankar handlade om att han måste finna en ny killkompis.

1 kommentar:

Dubbelörn sa...

Visst är det härligt med fördommar som man sedan sätter i halsen *skrattar*.

Kram