söndag, juni 08, 2008

Fest hela....

helgen. Fest i fredags. Igår lagade vi mat hela dagen maken och jag, även barnen pysslade mycket med oss i köket. Sen kom flertal vänner till oss på middag. Med föräldrar och barn med sig, jag älskar att umgås över generationer.

Flera barn sov över. Barnen hade egen fest, helt klart. Vi såg inte våra förrän de andra små blev upphämtade vid lunchtid idag. Maken och jag stod igen i köket. Vi förberedde jordgubbssalsa, grillkött, fransk potatissallad och morotskaka. Lunchgästerna idag kom strax efter lördagsgäster lämnat. Svenska vänner ifrån Varese tågade in, med sina tre barn.

Jag fick ny luft under vingarna. Kände att inte tänka på att våra barn eventuellt puschas språkmässigt. Deras barn går i EUskola, har undervisning på engelska samt en timmes svenska lektion per dag. Utöver det givetvis även italienska. Det fungerar utmärkt. De är flytande i tre språk.

Våra gäster och maken lämnade samtidigt. Affärsresa som vi ju är så vana med i denna familj. Vi badade och tvättade hår, packade små skolväskor med den vanliga linneservetten och handduken, läxor och pennskrin.

Jag har klickat hem en hel kasse med skriv och läs material för ettagluttare och andraklassare. Våra barn vill gärna lära sig skriva och läsa korrekt på svenska. De verkar se fram emot Natur & Kulturs bokpakets ankomst lika mycket som mig. Vi ska ligga på samma nivå i den mån vi kan i svenska som svenska barn i Sverige. De är helt inne på att lägga någon eller några timmar per vecka på svenska hemundervisning. Vi skrattade när vi läste svenska tillsammans ikväll., Det gick så bra!

Lilla H sa så klokt att hon ska ju börja med franska i trean, till hösten. Hon vill gärna känna sig säker på uttalet på svenska vid läsning före dess. Men då blir det mer svenska undervisning i sommar sa jag. Hon svarade, toppen.

Inga kommentarer: