onsdag, juni 11, 2008

Min blogg

Är det ju, och vi har fotbollsfeber. Så sluta läs nu om ni inte vill läsa om mamma Svedese som satt på läktaren framför storbildsTV:n med sina små gulblåa barn med målade flaggor i ansikte och på små händer. När vi 20.45 klev rakt in i arrangemanget och knödde ner oss på läktaren. En tid då barnen faktiskt vanligtvis sover. Hur vi blev bjudna på glass och jordgubbsdessert och massor av dricka. Av UBS bank faktiskt. Vi är ju svenskar trots allt. Hur det går ihop vette gudarna. Men så blev det. Vi var en handfull svenskar på piazzan, den var heller inte full som när Schweiz spelar men alla närvarande verkade heja på Sverige. Alla skrek när grekerna sparkade fula tjuvnyp på våra kära landsmän. Zlatan får man inte sparka på, han är ju italiensk enligt italienarna.

Jag fick faktiskt ge mig in i en mycket angelägen hektisk diskussion om Zlatan. Italienarna närvarande menade på att han inte ens pratar svenska. HA! Jag och barnen fick dem tysta på den punkten. De såg konstigt på mig när jag sa att han växt upp i Sverige med, kanske inte alla hans barnår men så gott som. Det sa jag utan att helt veta om Zlatans uppväxt. Men ändå. Igår var han svensk. Basta! (och ni ser de vilda italienska gesterna både på mamma Svedese och mina kära nuvarande landsmän väl! ) Sen skålade jag i aqua frizzante med dem.

Barnen gick ropandes 23.00 själva till bilen, pigga i benen eller iaf i huvudet av fotbollsruset, vinstruset. Som om det var de själva som vunnit skuttade de glatt i säng 23.00 och upp imorse 07.15. Ja ja, de överlever. Det är halvdag i dag som alla onsdagar.

11.45 hämtar jag upp dem och kör rakt till svenskarnas träningsmatch. Som en trist kommentator funderar jag över: vem kommer ut först på plan, Zlatan eller kanske Elmander. Ha ha. Nej det funderar jag inte över. Men jag Cecilia från Como, Anneli och flera andra svenskar med en stor hejaklack full med hel och halvsvenska ungar ska bänka oss och jag ska tyst kommentera.

Dagens kommentator kommer skilja sig ifrån övriga pressen: -Ljungberg kom in som trea, hans ögon lös, han log med hela ansiktet och vinkade glatt till sina supportrar! Speciellt mot den där ena, hon med magen, hon som jagade honom häromdagen med sin son som täckmantel. (måste jag skriva ironi här?)

Fö ska jag fota Mellbergs ögon åt Jessika. I have my best camera, med den längsta linsen. Måtte uppdraget lyckas.

6 kommentarer:

Solrosfrö sa...

He he! Når inte linsen Mellbergs ögon så ta sikte på Allbäcks eller Elmanders behind... Jösses kvinna jag tror vi fått fotbollsfeber ;D Du har väl läst om mina 10 stygn i huvudet när Sverige mötte Svennis England under VM 2002? I am a true patriot every fourth year!

Var dags glimtarn sa...

Jessika - ha ha nej det har jag inte läst. Lite rumps and legs kan jag fota, no problem :D och jag hoppas nu folk hajjar att detta är skitkul att skriva. Not so much else.

Var dags glimtarn sa...

Men jag menar inte bara ha ha. Hjälp och av också, 10 stygn är ju galet mycket!! Måste hitta det inlägget hos dig...

Solrosfrö sa...

vdg: Ironi var ordet... Jag har en länk i mitt senaste inlägg till den blodiga historien ;)

Petra sa...

Zlatan är född i Sverige, i Malmö närmare bestämt. Hans föräldrar är dock från Bosnien. Han bodde i Malmö till han började spela för holländska Ajax.

Var dags glimtarn sa...

Petra - jag visste inte om han var född i Sverige eller bosnien, men nu ska jag upplysa mina landsmän ; )!