tisdag, juni 03, 2008

Ytis svenskar och pappersexercis

När Juno fötts verkar det som om maken och jag får dra till Bern. Där svenska ambassaden ligger. För båda föräldrarna måste närvara då man skriver på vilket namn barnet ska ha. All information om namn har jag enkelt funnit. Men, måste jag ringa ambassaden igen skäms jag. För att fråga om och hur barnet vårt blir svensk medborgare och eventuellt kan få dubbelt medborgarskap. Hur vi får ett litet baby pass så vi kan resa hem så småningom. Eller för den delen, bara in genom biltullarna och Italien.

Eftersom jag har hormonmossa i hjärnan sa jag för länge sen högt till alla "titta nu, jag lägger inbjudningarna till lunchen med landslaget på nationaldagen här". Alla tittade och sa, ok, bra.

De är borta. Harry på ambassaden skickar nya. Tack. Tack. Tack. Idag känns det just därför som om jag kommer att hitta dem.

Ska jag ha Odd Molly klänning eller Dagmar. Ska jag ha Odd Molly klänning eller Dagmar. Ska jag ha....jag har ju faktiskt ett val, min potbelly får plats i bägge!

8 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Sorry... men sitter här o skrattar högt när jag läser dina inlägg...

Här beror töcknet på värmeslag o kommer därmed inte ihåg någonting! Ingenting över huvudtaget!!

Kramar

C. Meow sa...

Ni är som moderna Maria och Josef som får åka till Bern ist Betlehem för att skattskriva bäban. Känner du det religiösa arvet som vilar tungt ha, ha.

Jag tror jag skrattar ihjäl mig åt din förvirring - tyvärr är jag ju likadan själv. Total anarki ...

Var dags glimtarn sa...

Dubbelörnen - hade det inte varit sol hos oss idag skulle det varit överväande risk för landslides och lago maggiore svämmar redan över! Jag kanske kan skylla på regnet...

Camilla - Ha ha, jag Maria, barnafadern (fast vänta det är ju ngn annan då!?) Josef. Valfärdar till Bernehem.

C. Meow sa...

Attans - maken läser inte bloggen hoppas jag :D

Anonym sa...

Dagmar Dagmar Dagmar.
Dagmar Dagmar Dagmar.
Dagmar Dagmar Dagmar.
Dagmar Dagmar Dagmar.
Dagmar Dagmar Dagmar.
Dagmar Dagmar Dagmar.

Var dags glimtarn sa...

Camilla - then hw will learn something new ;D

ZÄta - I hear you :)

Smartasmia sa...

Ska det verkligen va så där invecklat...som om en babyutpressning inte vore nog. Hujedanemig! Och apropå det. Skynda sig på att pressa lite så vi kan ta det där rödvinsglaset då:D

Var dags glimtarn sa...

Smartasmia - I agree... Lill får gärna komma i oktober :O