tisdag, juni 10, 2008

Ur barnamun

Det är nyttigt att få höra barns tankar, extremt nyttigt.

Morbror till lilla H: kan du tänka dig att bo i Sverige igen lilla H?
Lilla H: Javisst! Åh så kul, då får jag träffa mina kusiner varje dag!! Men...det skulle bli så väldigt jobbigt att flyga till skolan varje dag bara...... Så nej.

Sen sprang hon iväg och lekte med sin lilla kusin.

Imorse berättade lilla H roliga historier, på svenska för mig, sen samma historia på italienska till lille O. Men vännen sa jag, nog förstår din bror svenska med. Ja just det ja, det gör han ju. Så skrattade hon gott. Både åt skämtet och åt sig själv.

6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Lilla H är ju hur rolig som helst *skrattar*.

Herre Gud man kan ju inte tänka på allt hela tiden ;)

Kram

Var dags glimtarn sa...

Dubbelörnen - Ha ha, nej eller hur, speciellt när man ändå pratar två språk med samma människa, för just de två byter titt som tätt emellan sig:)

Solrosfrö sa...

Underbart!

Var dags glimtarn sa...

Jessika - :D

sara sa...

Haha! Underbart!
Som min man: han pratar italienska med sin mamma, svenska med sin pappa och engelska med sin bror. Trots att alla förstår alla språken.

Var dags glimtarn sa...

Sara - Det var smart av hans föräldrar att ge honom engelska som undervisningsspråk, vi har förstått vidden av det... Och våra barn har nu en superbra grund i italienskan, flytande i tal och mkt god grund i skrift. Så vips får det bli engelska eller svenska....