lördag, december 23, 2006

Lilla H har fått betyg...

Mamma mia, lilla vännen. Det är skriftliga betyg och hon var väl insatt i vad som stod där. Hon kan ju läsa själv med, jag glömmer det ofta, att hon faktiskt kan läsa!

Mina italienska kunskaper är inte perfekta direkt. Jag tror jag förstått det mesta. Kanske dock Sara eller Sunflower eller ngn annan med djupare kunskaper känner sig sådär julsnäll och vill översätta tutti!!! ; )!??!

Lilla H:s första betyg, ett och halvt år efter hon satte sin fot på italienskspråkig mark, idag blotta 6 1/2 år, vad blir ett, ehm, jo 8 år tidigare är hennes mamma fick betyg, vid 14 års ålder...

Adattamento all'ambiente scolastico, interesse e partecipazione, capacitá di lavoro individuale e in gruppo: È una bambina gentile e educata. Si è inserita bene nell'ambiente scolastico. Dimostra interesse per tutte le attivitá proposte e partecipa attivamente. Ha una buona capacità di lavoro individuale e porta a termine i suoi lavori con cura e entro il tempo stabilito. Sa organizzare il suo tempo libero in modo autonomo.

Italiano: Legge parole e frasi formate con le lettere apprese finora. Comincia li prime parole.

Matematica: Legge, scrive e ordina i numeri da 0 a 9. Risolve senza difficoltá addizioni entro 9.

Studio dell'ambiente (vad är det?) : Partecipa volentieri alle attività proposte.

Educazione fisica: Rendimento molto buono. Comportamento ottimo.

Educazione musicale: Límpegno e il rendimento sono ottimi.

Educazione grafico-pittorica: Molto buono

Attività creative: Attenta e interessata verso le attività svolte. Rendimento buono. Comportamento molto buono.

Frencese/Ingelese; L'anno prossimo.

Ok, jag skrev allt. För detta vill jag spara OM boken kommer bort.

Hade hon inte själv varit så medveten om vad som stod där i betygsboken så hade jag bara ruskat om hennes hår och sagt brava. Men eftersom hon visste så väl då hon läst det själv och nästan förstått allt samt tagit hem hela tjocka pärmen med lavoro som hon gjort denna höst, där alla papper utan en hade en smiley gubbe på ,(ja vi har tittat på typp 200 blad...*S*)och då italienska är hennes andra språk och relativt nytt var jag tvungen att göra segerdansen med henne. Hon vet, ändå vill hon höra, att hon är världens bästa lilla H. Jag tog upp den ledsna gubben som satt på ett av 200 skrivblad och sa; tur att även du har brister. Då log hon och sprang iväg, i farten sa hon, jag slarvade mamma, för nästa papper såg så kul ut!

Lilla H i ett nötskal. Hon tom vet om när hon "slarvar" ; ) Henne får man inte påminna att visa saker faktist går bra, henne får man påminna att det är ok att fela, att man har hela livet på sig att lära.

5 kommentarer:

Sunflower sa...

Först måste jag säga att det är rätt intressant att få omdöme så där på pränt i så tidig ålder. Jag har haft betyg samt omdöme sedan jag var 7 år gammal, alltså från ettan i grundskolan. Jag förstår inte riktigt den svenska rädslan för betyg/omdöme. Visst slår det ut de som inte jobbar och sköter sig, men det kan vara en väckarklocka för föräldrarna att kunna hjälpa mer. Tja, jag är för betyg/omdöme. Men nu till att hjälpa dig, jag är ju julsnäll. (Det verkar tomten också tycka för det står några klappar till lilla mig under granen och väntar på mig. *ler*) Förresten, tar "översättningen" i nästa kommentar. God jul! :)

Sunflower sa...

Anpassning till skolmijön, intresse och engagemang, förmåga att arbeta självständigt och i grupp: Hon är en snäll och uppfostrad flicka. Hon har anpassat sig bra i skolmijön. Hon visar intresse för alla föreslagna aktiviteter och deltar aktivit. Hon har god förmåga att arbeta självständigt, och slutför sina arbeten med omsorg och i tid. Hon kan organisera/fördela sin lediga tid på ett självständigt sätt.

Italienska: Hon läser ord och färdiga meningar med hittills inlärda bokstäver. Comincia li prime parole = vet jag inte riktigt vad de syftar på, att hon börjar skapa första ord!?

Matematik: läser, skriver och ordnar numren från 0 till 9. Hon löser utan svårigheter addition till 9.

Studio dell'ambiente = Mamma mia vad är det!? :) Antigen har det med miljön att göra eller socialt umgänge. Hon deltar gärna vid föreslagna aktiviteter.

Gympa: Prestationen är mycket god. Uppförande bäst = ottimo.

Buono - piú buono - ottimo = Bra, bättre, bäst

Musik: Engagemanget och presationen är mycket bra/bäst.

Grafico-pittorica = bild skulle vi kalla det. Mycket bra.

Attività creative = skulle jag säga att det är aktiviteter där barn får skapa saker och ting, pyssel kanske!? (Jag hade det som extra lektioner i grundskolan.) Hon är uppmärksam och intresserad gentemot framlagda aktiviteter. Prestationen är god. Uppförande är mycket bra.

Franska/engelska; nästa år.

Så ja, hoppas jag blev till någon hjälp! :)

Anonym sa...

Ser att du fått hjälp redan! :-) Stort grattis till duktiga lilla H!!
Och så vill jag passa på att önska er en god jul och ett riktigt gott nytt 2007!

Nässelblom och choklad sa...

Oj, betyg redan. Det är annorlunda än i svenska skolan. Vad duktig hon är, lilla H. Men jag tror också att man ibland måste påminna barn som är så duktiga och ordentliga om att det är ok att göra fel ibland. Min ena flicka är just sådär duktig och onödigt sträng mot sig själv. Jag försöker prata med henne om att man inte måste vara bäst alltid. Hoppas att ni har haft en skön julhelg och gott nytt år!

Var dags glimtarn sa...

Sunflower! Grazie tanto tanto tanto!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hoppas du fick fina paket : ) Jag vet inte vad jag tycker om betyg som 6 åring.... Det kan ju vara knäckande med... Men däremot tycker jag det är bra från säg 5:an och uppåt, det är helt klart för sent i Sverige idag!!!
Sara- God fortsättning till er!!!

Nässelblom - Jag instämmer, man måste bromsa viss prestation med... GOd fortsättning!!