onsdag, oktober 22, 2008

Fare taxi

Att vara taxi. Det är föräldrars lott på onsdagar i Schweiz. Det är lag på att barnen ska vara lediga efter 12.00 på onsdagar här. I alla fall i Ticino. Skolan anses mycket tuff och att barnen därför behöver vila sig ifrån den mitt i veckan. Fint barn tänk (jag inser att man kan vända på det och göra skolan mindre tuff). Svårt för oss vuxna som behöver vara lediga, men fantastiskt när man väl kommit in i rutinen. Vilken lyx. Lunch med ungarna en dag i veckan. Tillsammanstid ifrån 12.00. Men även....fare taxi, som det heter här.

Alla aktiviteter läggs på onsdags eftermiddagarna. Har man ett barn är det väl inte så farligt. Men två barn som ska köras åt olika håll på olika tider, är lite knepigare. Då blir man plötsligt taxichaffis. Vi har tur, som har ett fint nätverk med andra föräldrar, där vi kan skjutsa och ibland även få äta lunch med även andras barn.

Imorse gjorde jag något lyxigt. Jag fick en pedikyr med påjöljande fot och ben massage. Alla sinnen stärks när man är gravid, även känslan av lyx. Jag tror jag spann som en katt.

Imorgon flyger maken ut 04.00 am och kommer tillbaka midnatt samma dag. Så kan man också tolka flygförbudet. Jag tittar på honom när han mildt frågar vad jag tror om det. Jag svarar, jag tror man blir väldigt trött. Jag tänkte inte föda barn imorgon hur som haver. Jag har inte ens packat en väska. Men det är klart, bebis kan ju komma såhär knappt 4 veckor före. Fast mina kids brukar trivas där inne tills det faktiskt är BF eller lite till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har barnen skola på lördagar som kompensation för ledig onsdagseftermiddag?
/Anna S.

Var dags glimtarn sa...

Anna S - Nej, men det har skola till 16.15 alla andra vardagar. Och vad jag förstått av vänner hemma är det tuffare här. Men svårt att helt veta, eftersom våra barn inte gått i skola i Sverige ännu!