tisdag, oktober 14, 2008

Två nya

Testar två nya namn:

Sam och Floyd. Ris eller ros?

Juno är så fint. Men varje gång jag läser om det står det att det är en hon. Ändå när jag tittar på namnstatistik verkar hälften av de 20 som heter det i Sverige vara män..... Jag hänger ändå upp mig på att det är en gudinna och undrar hur Juno själv kommer tänka när han är fjårtis och heter Juno alias gudinnenamn.

Så surfar jag in på Grekiska namn och finner:
Name Juno

Greek Meaning
goddess of marriage and childbirth
(onekligen kvinna) Så står det sedan men jag får inte med symbolerna att det ändå är både ett kill och tjejnamn..... Men googlar man i Sverige är det ett tjejnamn enkom. Men det låter ju som ett killnamn. Juno. Bla bla bla.

9 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Här är utan tvekan valet lätt, Sam självklart ;).

Kram

Solrosfrö sa...

Vincent och Viggo får min röst om Juno dissas.

Anna sa...

Jag håller med Fröet!

Men häng inte upp dig för mycket på det där med betydelsen. Loppans riktiga namn betyder "starkt vildsvin"...

Känn med hjärtat!

Anonym sa...

Vi har en underbar Sam har hemma! Namnet ar vi mycket nojda med fortfarande!

Anonym sa...

Floyd går fetbort.

Sam är oekj men jag erkänner att jag har dåliga erfarenheter av gossar med det namnet så egentligen tycker jag inte om det heller.

Juno kommer kanske inte funka som killnamn i Sverige är rädd.

C. Meow sa...

Sam får min röst också, fast jag gillar Juno så mycket. Floyd - nä då tänker jag på den engelske, berusade kocken.

Anonym sa...

Jag gillar Sam, eller ännu hellre Samuel! Floyd känns mer främmande för mig.
/Anna S.

Var dags glimtarn sa...

Alla - Tack för era kommentarer och till anonym så fint!

Zäta - ha ha. Floyd är rätt konstigt namn som inte allas passar in i vår familj, ville bara testa ;D

smultron sa...

Ni får väl ge honom namnet Junot och påstå att nu uttalar det lite annorlunda!

Det där med namn är inte alltid så lätt. Mina barn har fått namnen spikade direkt efter födseln, utom lillkillen som fick ha ett par prova-på-veckor.