måndag, mars 31, 2008

Det var tänkt

Att jag skulle bo åtminstonde en termin i Argentinas pulserande huvudstad Buenos Aires. Min bästis flyttade dit med sin pappa. Han jobbade på Shell. Jag vantrivdes i Sverige. Jag reste ner alldeles själv, via New York. Men sånt har aldrig bekymrat mig.

När jag kom fram efter att ha flygit över Rios Copacobana och min granne på planet plockat av mig min berlock som jag fått av min pappa, pga stöldrisken, stod de där i vimlet. Min väninna och hennes pappa.

Dagarna som följde var galna. L och jag liftade på bilflak, vi åkte till Pina Mar och levde loppan. Pina Mar har världens vackraste stränder. Vi gick ut i Buenos Aires men sprang snart hem igen. Det blev galet vilt på barerna när två blondiner klev in. Vi dansade tango på gatorna. Vi mutade portiern som vaktade bostaden för att få vara ute några timmar till. Min väninnas pappa var på jobbresa och hade mutat honom även han, för att se till att vi kom hem i tid. Vi köpte ciggaretter för en hel bunt sedlar ena dagen, nästa dagen var infaltionen annorlunda och en mindre bunt sedlar gick åt.

Vi var galna, vi visste om det. Som om att vi visste att vi nu skulle leva tonårslivet på några få veckor. Sen skulle det bli för oroligt i Buenos, och jag fick sonika åka hem igen.

När jag tänker på allt vi gjorde i Buenos blir jag själv mörkrädd och tänker att hur vågade vi, vi tyckte ju ändå vi var förståndiga. Där och då var vi 16 år.

8 kommentarer:

Solrosfrö sa...

På nåt knepigt sätt så gick det ju bra men visst levde man nära gränsen som tonåring många gånger. Och jag som är nybliven tonårsmamma ... gulp!

sara sa...

Jag var 14 år första gången jag var utan nån vuxen i Italien. Tre veckor tillsammans med en kompis på språkresa. Det upprepades varje år tills jag tog ett sabbatsår från gymnasiet när jag vr 17. Jag vågar knappt tänka på vad som kunde ha hänt de där somrarna. Å andra sidan är de mina lyckligaste minnen nu. :)

Var dags glimtarn sa...

Jessika -gulp! Och du ser så ung ut för att vara tonårsmamma!

Sara - Mm, jag var på franska språkresor istället, rätt vilda de med men inte lika......

Petra sa...

Det låter spännande och farligt, själv har jag aldrig varit på vilt äventyr så långt borta men ändå. Själv i både Alperna och London som tonåring. Hade jag varit min mamma så hade jag aldrig låtit mig åka :-O

Dubbelörn sa...

Jag tågluffade runt i Europa 1 mån med en kompis, bägge två 16 år. Det fanns inga datorer, inte ens mobiler... Vi fastnade i Rom i ett antal dagar ;). Gode gud säger jag bara... ALDRIG att sonen skulle fått åka ut som 16 åring. Nu blir han 18 till sommaren o vete gudarna om han får åka än heller *gapskrattar*. Jag VET ju precis vad som finns där ute o mig lurar han därmed inte!

Kram

Var dags glimtarn sa...

Petra - Jag gav ett ok förståndigt intryck ;) ha ha.

Dubbelörnen -haha, tänk om man kunde låsa in dem ; )

Solrosfrö sa...

Förstora inte bilden... :)

C. Meow sa...

När man var 16 var man odödlig och visste ALLT! När jag var 16 åkte vi iväg 8 tjejer till Rimini i tre veckor hej och hå ...