lördag, mars 08, 2008

Hur många språk kan man tala?

Vem kan tala flest språk i hela världen undrade de små barnen längs den minst sagt slingriga vägen på väg upp till alptoppen. Någon som vet?

Lilla Maria som var med oss är 6 år och pratar danska, italienska och spanska flytande. Och det är så vanligt i våra barns umgängeskrets, att man, åtminstonde, talar två språk. Det är ju inte alls ovanligt med tvåspråkighet i här världen, speciellt söderöver. Snart ska våra få franska i skolan, lila H redan till hösten. Det är flera timmar i veckan. Tja, de tycker inte det är konstigt. De ska lära sig tyska med, när de är 10 år. Här förväntas alla tala italienska, franska och tyska, helt normalt.

Det påminner mig om ett bröllop i Rom maken och jag fick äran att närvara vid. Ett magiskt bröllop, mäkta italienskt. Simone och Simone gifte sig. Fast det låter som ett samesexweeding var det inte det, denna gång. Här heter alla Simone, tycker jag, man som kvinna. Aningens förvirrande.

På bröllopet i Rom var jag placerad mellan en engelskman som talade engelska, fullstop. Och en schweizare. Schweizaren pendlade hela kvällen mellan italienska, franska, engelska och tyska. Wow, tänkte jag. Vilken språk begåvning. Men så är det ju här, de flesta ungdomar jag träffat i min egen ålder ( ; är lika begåvade. Fast många minus engelskan...

Hur många språk en människa kan tala. Anyone?

Jag har hört talas om en påve som talar 40 språk, är det en myt månne?

4 kommentarer:

Petra sa...

Det är en sådan himla fördel att ha flera språk med sig! Schweiz måste vara väldigt speciellt med fyra officiella språk! När ska barnen börja med rätoromanskan? (heter det så?).
Svenskar har en fördel som är så bra på engelska, jag tror mycket av det hänger ihop med att vi inte har dubbad TV, det är ju hopplöst i Frankrike, Italien och Tyskland där de dubbar allt.
Förresten så tror jag att det är en myt, det där om påven...finns det ens 40 språk att lära sig!

Var dags glimtarn sa...

Roromanska finns det inget krav på att de ska kunna, inget man lär ut i skolorna här iaf :)

Petra sa...

Vad skönt! Verkar lite udda, det där språket ;-)

Var dags glimtarn sa...

Petra - det låter uberfult :O Petra hör och häpna det finns 6500 levande språk i världen!!