torsdag, mars 06, 2008

Saker som förändrats

Min man är en fantastisk frukostkille. Varje morgon är som att gå på hotell buffé. Rykande färsk cappuccho, smoothie ny mixtrad gjord på de godaste frukter och bär (utan yoghurt i yack!) äggröra och varmt bröd. Skivad frukt och yoghurt. Salami, proschiutto cotto, crudo och skivad ost. Det är lika lyxigt varje dag, att sätta sig till hans frukostbord.

Så har det inte alltid varit. När vi flyttade utomlands började vi värdera om tiden och leva mer i nuet. Tack vare att vi jobbar hemifrån har vi mer tid. Vi jobbar hemifrån tack vare att vi flyttade utomlands. Tack vare att vi flytttade utomlands värderade vi om. Ni hajjar. Vi lever mer och mer i nuet, trots stundom krävande jobb. Det går. För det mesta. Konstigt det där. Att man kan ha så mycket mer tid plötsligen. Utan att gå ner i lön eller byta yrke. Tänk, första året dumpade vi helt TV'n med. Så enkelt det var. Så värderade vi om. Barnen behövde svenskan mer, Bolibompa är toppen, en timme svenska minst om dan. Men italienska TV:n sörjer vi inte.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Vad jobbar ni inom för branch? *jag nyfiken* Låter toppen iaf att kunna leva på det viset. Visste ni redan när ni flyttade att det var det ni skulle jobba med eller dök det upp på plats?

Var dags glimtarn sa...

Hej Gioia! Tja, nej jag vill nog vara lite hemlig där. Men jag skriver som hobby :D Vi visste enkom att vi var utsända ett år, men det är en sanning med modifikation. Eget bolag flyttade sig själv utomlands. 1 år var för lite, barnen hade precis greppat italienskan, vi kände oss inte alls mogna att flytta hem igen. Så tog vi hit....och sen får vi som om vi ngnsin landar igen :O

Petra sa...

Sluuuta, jag kan ju avslöja att min frukost inte ser ut så där. Det är ju värsta hotellbuffén. Fast å andra sidan har vi inte direkt tid att sitta och njuta av frukosten. Jo om vi hade gått upp kl. 5 kanske men det vill vi inte. Lyxiga du!

Var dags glimtarn sa...

Petra - jag vet han skämmer bort oss totalt.....

sara sa...

Min frukost består av ett glas lättyoghurt, ståendes vid diskbänken medan jag skriker på ungarna att de ska skynda sig på. Harmonisk start på dagen, eller hur? Pust.
Nån dag ska jag också fixa till en vdg-frukost! :-)

Mie sa...

Åhhh hjälp här blir det en mugg fil med müsli o en kopp grönt te vid skrivbordet på vardagar:( På helgerna bullar vi upp desto mer:)

Låter som om ni hajjat det viktiga i livet!

Hittade hit via Petra o lämnar en liten hälsning;)

Anonym sa...

Vad härligt det låter! Bra start på dagen med god frukost. Tror att många skulle må bra av att omprioritera vissa saker i livet!

Det finns ju trots allt möjlighet att påverka saker även i ett inrutat vardagsliv. Jag tror att många drömmer om att göra som ni har gjort - flyttat till en ny plats och liksom gjort en omstart och funderat lite på hur man egentligen vill att ens liv ska se ut.

Jag finner iallafall din blogg inspirerande och tycker att du skriver på ett sätt som gör att jag vill fortsätta att läsa den!

Tack, från ett soligt och vårlikt Sverige.

b a n d s t i g e n sa...

Jag har klippt ut ditt inlägg och mejlat det till min man...

Var dags glimtarn sa...

Sara- Gör det, en vdg frulle :)!
Hej Mie - kul att du hittat hit :)Ja det känns ofta så, helt ärligt; )
Anonym - KUl och vad glad jag blir! Fortsätt läsa och kommentera gärna :)

Ankie - Ha ha ha, lovely, hans svar? :)

b a n d s t i g e n sa...

Svar? Kanske blir surprice breakfust action på lördag?!

Karin sa...

Ahaa, det är det som behövs alltså - det räckte inte med att jag flyttade utomlands, maken måste också flytta utomlands.. det låter helt underbart, så vill jag också ha det!

Var dags glimtarn sa...

Ankie - Wish you luck ; )

Karin - : ), säg åt honom att flytta ut! *S* Och hej, kul att du kikar in!

b a n d s t i g e n sa...

Ha! Nu har han svarat på mejlen. Svaret lyder: Hm.
Upphetsande not (detta hörde ej till svaret).

Var dags glimtarn sa...

Hm.... ; )

Var dags glimtarn sa...

Ankie- du får komma över på en frulle om hm betyder not ;)

Solrosfrö sa...

Helgfrukostar kör vi liknande upplägg med vardagarna är det gående bord från "minibuffé" på bardisken :) Latte och två rostade mackor med marmelad käkar jag. Ja jag vet att det inte är så nyttigt, men... Tröstar mig med att mina dåliga frukostvanor inte smittat av sig på barnen eftersom jag är den som smyger upp först på vardagsmornarna för att äta och läsa tidningen i lugn och ro. Helgerna, när vi sitter samlade, äter jag hur sunt som helst :)

Vera sa...

Åh vilken underbar man du har, Håll hårt i honom ...
Det låter så spännande att ni vågade att flytta utomlands. Håller fullständigt med dig om att man ska leva mer i nuet o njuta av den. Ett ordspråk som sätter huvudet på spiken:
Lycka är att
minnas gårdagen,
drömma om morgondagen
och att leva idag

Var dags glimtarn sa...

Jessika - Åh jag önskar att jag var en "upp smygare":)

Vera - Hej! Och tack jag gör det ; ) Ja det är spännande och utmanande....