tisdag, maj 20, 2008

Med säkerhet

Vet jag att jag är gravid när jag varje morgon dricker Caotina (oboy fast bättre version) med dottern. Med säkerhet vet jag att jag är gravid när jag enkelt äter upp 5 skivade morötter med citron på, på raken. -Oj var det någon som ville smaka? Häver jag ur mig när jag insett vad jag gjort. Med säkerhet vet jag att jag är gravid när jag bakar en kladdkaka en söndag kväll men sen ångrar mig och inte vill ha den. Tar ett päron istället, och slickar skålen såklart. Det är en kille tänker jag. För päron, mejerivaror och morötter åt jag till förbannelse när lille O låg i magen. Mitt sockerbehov var som bortblåst. Jag, godismonstret, återkom först när jag ammade.

Det är en tjej säger min fina väninna när hon ser min mage. För jag bär lågt. Men hallå! Jag är i mitten av fjärde månaden, vaddå bär lågt? Men så jämför vi, hon bär högt och är i samma vecka. Jag kan inget om detta. Kan man ana sånt på om magen är "hög" eller "låg". Det kanske enkom avslöjar magmusklernas existens eller noll existens?

Newsflash ;) Maken pratade med svärmor och berättade hur Juno verkar må därinne i poolbygget. Det är en tjej i magen förstod vi för kolla in infon som pålästa svärmor informerade oss om, ha ha, kolla sammanträffandet med "namnval", då vet vi, slipper vi undra om det är kille eller tjej ; D

Gudinnan Juno:

Juno var den högsta gudinnan i
romersk mytologi, förknippad med gifta kvinnor och barnafödande, gift med Jupiter. Har gett namn till Juni månad.
Juno brukar jämställas med den
grekiska gudinnan Hera sedan de båda var gifta med den högste guden. Till skillnad från Hera var Juno en mycket värdig, till och med drottninglik gudinna och associerades inte med svartsjuka.
Juno är också namnet på en av de fyra största asteroiderna i asteroidbältet.

18 kommentarer:

Anna sa...

Det fins så många teorier kring det där med barnets kön att man blir alldeles matt. Ingenting stämde med mina båda barn...

Skivade morötter med citron på? "Bara" så? Måste prova, även om jag inte är gravid.

Var dags glimtarn sa...

Anna - morötter med lite citron på är supergott, likaså jordgubbar med lite lime på, ett måste hos oss :)

Smartasmia sa...

Hehehe. En hel vetenskap minsann om vad olika chicks äter under respektive graviditet. Fast jag hade satsat järnet på kladdkakan:D

Var dags glimtarn sa...

Smratasmia - Hej goding, ja visst är det. Fast vetenskapen är nog subjektiv 50/50 vetenskap ;) Normalt, tro mig, hade jag med ätit upp halva kladdkakan!

Solrosfrö sa...

Annars kan man ju äta upp halva smeten... ;) Juno är ett sött namn, inget ni kan tänka er att döpa henne till? Om det nu är en hon...

Anonym sa...

Kommer ni att ta reda på könet lite längre fram, eller vill ni låta det bli en överraskning till födseln? Och, kladdkaka är gott oavsett om man är gravid eller ej ;)...
/Anna S.

Var dags glimtarn sa...

Jessika - jo jag kan nog det :)

Anna S - Maken vill, men inte jag :) Kladdkaka alltid gott, men tydligen inte för mig när den väl var klar:O

Borsökna Östergård sa...

Vackert namn Juno. June är fint också, ihop med efternamnet ditt.

Borsökna Östergård sa...

F ö är efternamn INGET vi ska prata om på bloggen.

Var dags glimtarn sa...

Ankie : :) Lite udda namn Juno, men rätt coolt, iaf som arbetsnamn ; )

Anonym sa...

Juno är fint och beskrivningen av namnets betydelse är ju jättefin!

När jag var yngre och lekte att jag var en bortrövad prinsessa, satt till slavarbete (det var när jag hjälpte mina föräldrar i höskörden) så brukade jag heta September för det tyckte jag var så vackert.

Juno tykcer jag nog mest låter som ett pojknamn annars.

När jag var gravid sa min omgivning att en mage som bara pekar rakt fram innehåller en gosse och en mage som breder ut sig åt sidorna innehåller en flicka. Det har stämt för mig, men jag har en vännina som bara har flickor och hennes mage har alltid bara pekat rakt fram.

RANA sa...

Låter underbart, gumman! Jag bara ler och skakar på huvudet. *vilka tider*

Kram, Rana

Var dags glimtarn sa...

ZÄta - ha ha vilken kul story. Min pekar rakt fram, men så har den alltid gjort :)

Rana - ha ha Kram

Peace in mind sa...

Oj oj oj vad man kan spekulera! Visst är det ett spännande moment, med lilla parvelns kön. Men vad det än blir, är det nog lika välkommet:)

Karin sa...

Jag tänkte på det häromdagen, att det såg ut som att min mage "hängde" långt nere. Men så tänkte jag att det kanske är så det ser ut, jag är ju nybörjare på det här! En tjej vet jag ju att det är iaf.

Mitt tidigare stora sockerbehov försvann fullständigt under första 3-4 månaderna, nu har det kommit tillbaka lite grann men är fortfarande långt från mitt vanliga jag!

Var dags glimtarn sa...

Anna - ja det är fånigt...alla frågar, jag ska börja svara det är en Juno. Bara så.

Karin - se där :) Den som lever får se, men jag ska inte kika in :)

Petra sa...

Och du som har en av varje, då borde det spela 0 roll vad det blir (fast vad vet jag).
Jag kände hela tiden på mig att jag väntade en pojke och alla sa "Åh det är en typisk pojkmage" men jag tror det är typiskt trams. Det måste ju bero på mammans fysik varför i hela världen skulle magen se olika ut beroende på om man väntar en pojke eller flicka. Kan någon ge något som liknar en vetenskaplig förklaring så kanske jag kan överväga det. Likadant med hjärtslagen "är det hög puls så är det en pojke" eller om det var tvärtom. Please!

Var dags glimtarn sa...

Petra - ja för mig spelar det noll roll, men alla frågar och frågar och gissar :) Här tar alla redan på kön. Men nyfiken är jag såklart jag med!