tisdag, maj 06, 2008

Nyfött barn namnges direkt

här. Samt även i Italien, vad jag vet. Alltså, när barnet kikat ut frågar de om namn. Här finns inga 2 månader att bestämma sig på. Om ni undrar varför vi spånar namn : )

Kom med namnförslag närsomhelst, jag blir bara glad!

Själv har jag namnet Irma som favorit sedan länge. Samt gillar jag Dante. Två namn som fungerar på svenska, engelska samt i Italien. Men maken sväljer inte bettet helt och jag känner att vi måste "se oss om". Vi har en "Anna" Som egentligen heter Hannah och som fått italienarna att lära sig säga H, som nästan låter exakt likadant på engelska och svenska. Vi har en Oliver som fungerar perfekt på alla tre språk.

Var valet helt mitt skulle en liten kille få heta Ossian. Vore valet makens skulle tjejen få heta Julia eller Alessia. Rösta och kom med nya namn!

En liten snabbt hoppkastad namnlista:

Femina:

Irma
Julia
Alessia
Greta (inte så snyggt på engelska men var min kära farmors namn, i Italien funkar det bra)
Sophia
Bianca

Mascio:

Ossian
Dante
Benjamin
Viggo ,tack Rana!
Samuel, tack anonym!
Milton.....kom jag på senare. Funderar...
Elton! Tack Johanna, coolt namn

23 kommentarer:

Anna sa...

Jag är ledsen för min uteblivna påhittighet, men jag tycker Sophia och Ossian är finast ur listan!

sara sa...

Eftersom min dotter heter Alessia röstar jag såklart på det! :)

sara sa...

Förresten, Bianca diskuterade vi också.

Var dags glimtarn sa...

Anna - Ossian är min favvo. Ngr som heter det i Sverige idag?

Sara - Alessia är jättefint. Bianca mer tufft. Men jag möter inga små tjejer som heter det här iaf...

Anonym sa...

Samma dag som jag tog mitt gravtest var jag med en vaninna hos hennes pojkvan Ivan pa formiddagen, pa eftermiddagen kom Mauros kompis Ivan forbi for att saga hej infor en resa.
Eftersom det ar ett ganska ovanligt namn foll det sig naturligt att kalla det rosa strecket just "Ivan".
Aven for mig ar det viktigt att det later lika pa svenska och italienska, annars blir det ju tva olika namn.
Personligen rostar jag pa: Dante - en av mina favvisar som Mauro total-vagrade - och Bianca, vit som sna.
Ps. borjar det puta?

Var dags glimtarn sa...

Silvia - Hej! Japp det putar, men det kanske har mer med att det är trean än att jag är i vecka 13/14?
Dante är fint.......

RANA sa...

Såååååå mycket fina namn! De är sköna, hela bunden! Min man pushade hårt för Attila, och jag för Arve, Are eller Viggo, men det blev ett mycket mer rågblont pojknamn. Dante är ju DÖLÄCKERT. Vad gäller flicknamn gillar jag Irma också. Kort, snyggt, skönt. Vilken underbart ljuvligt kärt besvär ni har framför er.

KRAM!
Rana

Var dags glimtarn sa...

Rana - Vi kanske har samma namn smak :) Viggo gillar jag med! Kanske ska upp på vår lista!

Mustardseed sa...

Jag gillar ju Irma såklart ;-)

Vi hade Ruben som solklart val om det skulle blivit en pojke. Annars träffade jag en liten killa på BVC igår som hette Elmer, det föll jag för som en fura, men jag har ingen aning om hur det funkar på andra språk.

Karin sa...

Greta och Dante!

Benjamin fanns med på vår lista när vi fortfarande funderade över killnamn, en bra kompromiss som funkar på våra språk...

Petra sa...

Min bästa kompis son, två år, heter Ossian. Det tycker jag är fint.
Flicknamn; Lovisa (funkar inte på engelska kanske)
Emma, Julia (väldigt vanliga men fina), Sofia.
Jag gillar enkla klassiska och korta namn.

Anonym sa...

Flicknamn jag gillar:

Agnes, Alice,Alicia,Alessia, Ellen,Emilia,Ida,Jenny, Linnéa,Liv,Louisa,Maja.

Pojknamn:

Axel,David,Erik,Isak, Julian, Matteo,Oskar,Theo.

Anonym sa...

Det var jag Anna S. som skrev ovanstående, glömde mitt eget namn;)

Anonym sa...

Stella är ett favoritnamn också, det funkar på de flesta språk.
/Anna S.

Anonym sa...

Irma är favorit hemma hos mig och har varit så länge!
Annars föll jag nu pladask för Sophia. Det är ett vackert namn som passar perfekt tillsammans med H & O.

Dante blir min favorit bland pojknamnen, det är ett jättefint namn!!

Anonym sa...

Vår schweiziske vän heter André och han är uppblandad så det förslår med tysktalande pappa och fransk dito mamma, samt en bror i italienska delen. Fint namn tycker jag.

Dotterns simlärare heter Atle och det är lite coolt. Av pojknamnen i listan gillar jag Dante bäst.

Flicklistan är Sophia en favorit. Gillar i övrigt Signe och så mina flickors namn: Fanny och Jessica

Var dags glimtarn sa...

Alla - oj oj oj, tack så mycket för tycke och tips!!! Nu ska vi sova på saken i 198 dagar ; )

Solrosfrö sa...

Viggo och Irma röstar jag på :) Ture och Åke är gulliga killnamn annars, tycker jag, men inte så internationella kanske...

Anonym sa...

Min dotter heter Stella, funkar bra på alla språk. (Speciellt italienska.)
Annars gillar jag dina förslag. Några fler:
Samuel ( såå vackert)
Jolie

Hm, så var fantasin slut. Lycka till!

Anonym sa...

Har kollat igenom forslagen igen och ser att Dante ar i topp, det var som 17. Viggo ar fint men det finns hundratals barn som heter Viggo nu, lite for "poppis" for min smak. Nya forslag: Asia (kanske inte pa eng.?) eller Maia, Ilary.

Anonym sa...

Min dotter heter Irma och hon är en självständig, empatisk ung dam.
Ett annat flciknamn jag gillar är Amira. Det är samma bokstäver fast kringkastade.
Killnamnsfavoriten är för mig Ivar. Hade jag kunnat döpa om min nästan nioårige son hade jag gjorde det.

Ha det gott!
Zäta

Johanna sa...

Jag gillar Elton!

Var dags glimtarn sa...

Johanna - Elton är coolt!

Jessika - Åke heter min svärfar :)

Zäta - Irma är nog bäst.....fint namn du valde :)