onsdag, maj 21, 2008

Resor och feber

Att vara svensk och bo utomlands och resa "hem" är alltid extra kul. Man har några få dagar att insupa Stockholm och krama de sina hårt och länge. Dottern har lite resfeber, trots att hon är en van resenär numer. Men resfebern sitter inte i att flyga längre, utan i att träffa mormor, kusinerna etc. Varje dag frågar hon mig när vi ska träffa mormor. Resten har hon full koll på.

Igår åkte hennes mormor in på sjukhus. Jag ringde henne och sa iskallt att jag berättar inte för lilla H att hon ligger inne. Nej gör inte det, fick jag till svar. Vi är rätt lika slog det mig när jag la på. Ingen av oss tar illa upp eller förväntar oss floskler om oj och hujedamig. Vi tog tjuren vid hornen. Hur illa är det? Jaha, jag säger inget. Fy vad kallt det låter. Men huvudsaken är att jag och mamma hajjar och är samstämmiga. Och att mamma blir bra och slipper ha ont. Hon är inte skonad från smärta min mamma. Men jag har insett att jag inte kan linda in henne i bomull. Och så hoppas jag innerligt även att lilla H och mormor får sin måndag i Stockholm. Se på Indiana Jones och käka McDonalds, sånt som de gör och gillar....

13 kommentarer:

RANA sa...

Åh! Många kramar till dig. Du låter så klok. /Rana

RANA sa...

Och hoppas hon och hennes dotterdotter kan få sin dag!!!

Var dags glimtarn sa...

Rana - Tack goa du. Klok ibland, men ledsen med såklart, men mest....rationell när jag ändå känner att jag har ngr koll på läget.

Anonym sa...

Det finns ju inte direkt någon bra anledning att ligga och gråta på sjukhus för att ens dotter plötsligt kommit på att man borde vara lite mer känslosam än vanligt.

Jag är övertygad om att nära personer, som föräldrar och syskon, vet att vi älskar dem fastän vi inte alltid säger det. Sen kan man ju välja sina tillfällen med omsorg, och även välja bort...

Jag hoppas att vad som än drabbat din mamma ska dra förbi snabbt som ett oväder i juli.

Var dags glimtarn sa...

zäta - Tack, men det är mer eller mindre vanligt för oss att hon är på sjukhus.Tyvärr. Varför jag mer vill konstatera läget, illa eller lagom illa.... Men jag hoppas hon står på benen snabbt jag med :)
Vi vet och säger alltid att vi älskar varandra.... Fast vi är mer rationella däremellan:O

Smartasmia sa...

Fyfabian för trasiga mammsepluppor! Har haft min beskärda del under sista året... En stor krya-på-kram till din ömma moder. Och givetvis en till dig med. Underbart att du och prinsessan kommer till Sthlm; med pressat tidsschema får det väl bli en fika en annan gång eller så.. Hur som helst kommer det att kännas lite extra kul att stiga upp på fredag med vetskapen om att det är en skön böna i stan! Kramen

Var dags glimtarn sa...

Smartasmia - du har talangen att få mig glad :) En fika vore toppenkul, men jag har bara måndag och möten. Min mamma är en tuffing och reder sig tror jag...

Solrosfrö sa...

Håller tummarna för att din mamma kryar på sig och att de får sin måndag tillsammans.

Var dags glimtarn sa...

Jessika - Tack snälla!

C. Meow sa...

Det är f-n så läskigt med skruttiga föräldrar men jag tror som du - det är bäst att vara som vanligt, annars blir det jobbiga bara ännu mer jobbigt (och ofta känner man ju sig bara fånig då). Det vanliga och rutiner är trösterikt och ger trygghet tycker jag iaf. Jättekramar till dig och så hoppas jag att Lilla H får sin dag med mormor.

Var dags glimtarn sa...

Camilla - MM mäkta obehagligt....Tack för bra ord!

sara sa...

Stor kram till er!

Anonym sa...

Hoppas att din mamma snart mår bättre!
/Anna S.