onsdag, maj 07, 2008

En bara vara dag

Fast jag uträttat massa ärenden. Men det har känts som en nuet dag, en lyx dag. Fördelen med att vara egen, man planerar tiden själv. Först nu har jag gått igenom dagens mail.

Idag har jag och barnen varit i nuet och gått gått gått. Lämning på skolan. En lång te. En timme senare lämnar en av nunnorna lille O till mig på skolan. Vi knatade 20 minuters promenad till il dottore. Hälsokontroll och vaccination som inte blev av. Vi insåg att vi hade olika vaccinationsprogram. Vi knatade tillbaka, lämnade lille O på skolan. Jag köpte vatten, det är +26, jag handlade t shirts till lilla H som växer så det knakar. Lille O däremot håller sig på nedre delen av alla kurvor i längd.

Tillbaka till skolan upp för den långa backen. Halvdag för barnen. Vi gick alla tre ner till stan igen. Valde varsinn panini, varsinn dricka och satte oss på en parkbänk. Barnen bläddrade 190 gånger bland sina fotbollsbilder, bytte några.

Vi tog en glass på vägen då vi knatade till frisören i den smala gränden i citta vecchia, gamla stan. Lilla H och jag satte oss på frisörens trapp och gullade med hennes lilla hund, försökte lära henne konster. Det gick sådär trots mutor. Lille O kom ut som en liten stilig kille fast med en liten rakad spindel därbak. Frisören sa att hon inte kunde låta bli, han tjatade så. Jag kan bara le. Han vet vad han vill. Men vilken idé, och vilken talang att kunna raka till en liten spindel. Och jag gav honom fria händer. Det är hans hår. Jag satt ju på trappen och väntade med betalningen bara.

Vi gick och hälsade på deras goda vän Igor i gamla stan, som leker i sina föräldrars restaurang. Vi fick en cola var och gick alla tillsammans till kiosken för att köpa fler fotbollsbilder för deras veckopeng...

Vi flyttade bilen för att inte få parkeringsböter men det hade vi redan fått... Gick sedan till vattnet. Lekte i parken tills det var dags att lämna lille O på kalas. Lilla H cyklade under tiden. Jag fortsatte att promenera och blicka ut över det sagolika vattnet och de trolska bergen. Titt som tätt kikandes mot lägenheten vi nu fått lönelöfte om. Att man kan välja så mycket i livet. Och att det för barnen antagligen påverkar dem för resten av deras liv. En barndom här bland alper och stränder och italienska. En barndom i sydeuropa. Eller en barndom i Sverige bland svenskar och svenskhet.

Nu är vi hemma och fötterna är varma. Solen skiner och nu ska vi bada i poolen på tomten. Tända grillen, röra bland kolen och senare serverar flitiga kockan, korv med bröd. Tills solen går ner. Då kryper vi väl in och såsmåningom i säng. Vi tre tillsammans.

9 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Här sitter jag i det jag kallar vårt paradis, vår dröm...

Men jag har inte glömt hur det var, med dagis, jobb, restiden till arbetet etc etc...

Gode Gud det låter som du funnit ert paradis... Vad är det mer man kan längta efter??!!! *skrattar*

Långt till familj o släkt har vi alltid haft, vi som flyttat fr norr. Inget konstigt alls, fullkomligt normalt med avstånd till mormor o kusiner... Vi överlevde ju ändå ;)

Låter helt ljuvlig din beskrivning av dagen...

Kramar vännen

Solrosfrö sa...

Ja det låter ju som en helt okej dag ;) Har ni pool också?! *muttrar med fötterna i badbaljan* :)

sara sa...

Jag vet ju vad jag hade gjort! :)
Men jag förstår ändå att ni funderar...

C. Meow sa...

Vilken härlig dag och en så kul att kunna ha så mycket tid med sina barn - och vice versa - medan de fortfarande vill umgås med sina föräldrar :D

Annie - PD sa...

Vilken kväll - så mysigt det låter :)

Var dags glimtarn sa...

Dubbelörnen - tror jag kan falla för flera paradis : )!

Jessika - åh en plastis, men en djupis :)

Sara - Känner mig som Phu, tänk tänk tänk...

Camilla - ja det är klart värt varje liten sekund!

Annie - ja hela dan var tops :)

Sunflower sa...

Vilken vacker dag! Jag blir så rörd till tårar hur bra du är med barnen. Att du låter lille O bestämma över sitt hår, "Det är hans hår". Och sen får jag ont i hjärtat över hur vår lilltösen har det. En mor som går och klipper hennes hår utan någon som helst anledning, bara klipper, snett. Vi går med henne till frisören som försöker jämna ut det, samtidigt som lilltösen är ledsen över att ha fått håret klippt. Hon vågar inte säga ifrån. Sen blir hon klippt igen bara några dagar senare, av mor sin. Snett igen. Jag förstår inte. Lilltösen tröstar sig att det växer ut, hon vill ha långt blont hår. Jag försöker lära henne att stå på sig. Hon vågar inte. Du är så god mod dina barn! Fortsätt vara det, underbar du! Du är min inspiration, för jag vill gärna göra ett bra jobb även som bonusmamma. Kram

Var dags glimtarn sa...

Sunflower- oj! Jag är helt överrumplad! Jag gör så gott jag kan och vad som känns bra i magen.... Jag är övertygad om att du är en bra bonusmamma!! Stackars liten...verkar som om hon nästan blir ett maktspel för mamman? Visar vem som bestämmer?

Anonym sa...

Låter som en härlig dag, förutom det där med parkeringsböterna;)! Som du beskriver det låter det som rena paradiset...
/Anna S.