söndag, maj 04, 2008

Keps

Idag + 26, cykling, volleyboll och picninc med vänner = fab!

Så läser jag detta i tidningen:

"Hudcancer extra farlig på huvudet,
Hudcancerformen malignt melanom är extra farlig när den sätter sig på nacke, hals eller hjässa. Det visar en ny medicinsk undersökning i USA. Håkan Olsson, som är professor i onkologi betonar vikten av att regelbundet själv syna kroppen efter fläckar, uppger SR Örebro. Det man ska titta efter är färgade fläckar i huden som har ojämn färg, som är beklädda med sår eller som växer i storlek säger Håkan Olsson. "

Eftersom vår lille O har opererat bort cellförändringar på huvudet just, får jag magknip varje gång jag påminns. Och känner att jag måste betona viktigheten av keps på barns huvud. Vuxna med för all del, men barnen måste vi som vuxna skydda. Även om jag helst vill glömma och inte alls helst prata om det så måste jag påminna alla. Keps, solen är grym för små barnahjässor.... Även för dem som är som våra barn, små pepparkakor. Även de måste skyddas noga.

5 kommentarer:

Åsa sa...

För oss här hemma i svedala gäller det att ta det försiktigt med vårsolen. Den är stark som attan när den behagar titta fram.

Petra sa...

Det är så lätt att glömma när äntligen vårsolen kommer. Då blir man så entusiastisk att man bara sätter sig i solen utan skydd och allting. Men tack för varningen!

Anonym sa...

Usch, jag är så nojig med solen så jag smörjer mina barn med minst 25 i solskydd redan nu, lillkillen har fått massa prickar så vi ska kolla dessa när vi får tid (väntetid ca 3mån) har en bekant som fått hudcancer och det är skrämmande tycker jag. kepsar eller solhattar är ett måste, helt klart.
Kram

Var dags glimtarn sa...

Stumpan - ja, och den är inte mindre stark här i sydeuropa.

Petra - Jag kan inte låta bli att varna....

Sanna - Hellre nojjig än oförsiktig! Och välkommen! Kul att du lämnar ett avtryck.

Solrosfrö sa...

Klokt!