tisdag, februari 05, 2008

bio och danska

Tänk att flytta till italiensk språkigt land (kanton) och bli flytande i danska. Här bor så många danskar. I början fattade jag ingeting av deras grötiga "holl nu opp mor" etc. Idag blandar jag in danska i svenska! Måtte det inte hålla i sig ; ) Igår sa jag " jag ska ta ner till Locarno".

På mitt CV om jag någonsin ska skriva ett igen ska där stå Språk: svenska/engelska modersmål. Danska/Norska mycket god förståelse. Franska/Italienska talar hyfsat god förståelse. Alltså av allt på mitt CV är språken det jag är mest stolt över. Det är mer berikande än en filkand, MBA whatever. Förutom ens barn då såklart.

Idag har jag översatt ett mail på italienska till svenska till min bror som fått ett mail på italienska, ni vet italienarna, de tror alla kan italienska och mailar ut på sitt modersmål fast koncernspråket är engelska ; ) Sen har jag gått och sett Alvin Superstar med lille O på italienska och tror fasiken jag hajjade vartenda ord! Tänk om man bara kunde prata lika bra.

Inga kommentarer: