fredag, februari 29, 2008

Done!!!

Adesso io ho fatto una grande cosa.! Ha ha. Om det står det jag ville skriva så står det: idag har jag gjort något stort! Jag lämnade tre små glada barn på skolan (en liten lånetjej, jag är ju mamma Svedese....). Den ena har fått sova på en magisk madrass hela natten. Hon saknade sin mamma vid läggdags och fram kom den. Madrassen som man drömmer de häftigaste drömmar på. Och så blev det. Imorse lät hon oss veta hennes fantastiska drömmar :)
Sen åkte jag förbi scoula italiana. Skrev in mig!

Jag börjar alltså en intensivkurs i italiensk grammatik dagen efter vår semester. 3 timmar 5 dagar i veckan i en månad. Fick göra ett test. Hamnade mellan livello A3 och B1. Hm, kan jag aldrig liksom vara sådär självklar i mina kunskaper. Så snackade vi lite. Hon sa: men du kan ju redan prata bra. Men så förklarade jag att allt är på gehör, kan ingen grammatik. Så enades vi. Att tänka på det på var sitt håll. Skulle jag kunna tänka mig att studera passato prossimo och alla presensformer före kursen? Nja : ) When? Ha ha. Alla presensformer kan jag ju på gehör, men såklart, enkom de jag använt mig av och snappat upp. Lika bra att få grunden tänker jag, börja lägre ner. Säkert apsvårt ändå. Låt se. Men hur som haver språken kär, snart jag en italiana är! *önsketänkande*

6 kommentarer:

Petra sa...

Bravo! Det bästa sättet att lära sig måste ju ändå vara att vara i miljön och snappa upp just på gehör, men att sedan kombinera det med en kurs. Prefekt! Du kommer att bli som en infödd. Jag blir lite avundsjuk, själv har jag bara läst italienska en termin på Folkuniversitetet.

sara sa...

Brava!!
Vedrai che tutto andrà benissimo!

Var dags glimtarn sa...

Tack, faktum är att jag är osäker, låter såhär - Hej Silvana - hur igår går det? *S* Så har jag pratat så ett tag och det har satt sig fel :O Men en del har ju satt sig rätt med...

Sara - Ah, futurm, hajjar det men kan inte snacka framtids språket än :) Men jag tror också att det kommer att gå bra.

C. Meow sa...

Vad duktig du är! Grammatik är väl inte det roligaste att plugga men det gör SÅN skillnad.

Håller med Petra, snart låter du som en inföding :)

Sunflower sa...

Det där med grammatiken är relativt lätt. Man behöver ha lite språkbegåvning för att det ska flyta på, men sen är det att lära sig principen och bara köra på. Just ja, de där undantagen som bekräftar regeln... Italienskan är full av undantag, där så sanningen. :) Bra gjort av dig, att skriva in dig på kurs, och intensiva kurser är bra speciellt för de som redan kan en del. Man kan inte köra enbart på gehör hela vägen. Lycka till! Det kommer gå hur bra som helst! Kram

Var dags glimtarn sa...

Camilla - urk nej. Och nu får ja små ångest. Hur ska jag hinna, jobba, resa, plugga och främst vara mamma och sköta huset, köra till aktiviteter etc etc. Men det lugnar sig väl :)

Sunflower- "håll tummarna*