torsdag, februari 28, 2008

Språkcentrat

Härliga Sara och jag kommunicerar på italienska. Ok, färglägger en aning. Vi utbytte några kortare meningar. Det är nämligen så att jag upplever att mitt språkcentra är fullt. Det finns liksom bara en sida på språkfiltret italienska och det är förståelsen. Jag mäktar inte med att lära mig ett fjärde språks grammatik. Jag har tragglat svenskan, engelskan (ha de två fick jag ju gratis iofs...) och franskan. Jag kan tre språk, tror jag att jag har tänkt. Liksom slagit mig själv lagom lätt på axlen. -Sei bravissima dja!

Men det är jag inte. Jag bor här. Jag måste köpa till mig en baksida på det italienska språkfiltret. Den där man även talar och skriver bra. Att hajja räcker inte. Tror jag ska sluta leka struts och gå min allra första språk kurs i italienska. Får bli en intensivo. Annars kommer jag bara lägga av. All or nothing. Jepp, jag ska kolla upp kurser i Mars. This I promise myself.

(har tidigare tagit hela 5 lektioner plus min grannes hjälp i Cernobbio, de få gångerna slutade med att vi satt och skrattade och pratade italiensk politik!)

9 kommentarer:

sara sa...

Jag tror att en intensivo blir superbra! Du är ju redan jätteduktig, så det kommer att gå fort. Det är jag säker på.

Var dags glimtarn sa...

I hope! Har hittat en intesiv kurs som pågår i en måndag, 3 timmar per dag. Då hinner jag jobbe med, svårare med affärsresor men får skolka då :O 31:a mars börjar den, få se om jag nu lyckas skriva in mig. Och välja om jag ska ta den lite lättare eller den lite svårare? .....

Var dags glimtarn sa...

Det är för sent för mig, den pågår inte i en måndag, men en månad ;)

sara sa...

:-)
Ta den svårare!

Nässelblom och choklad sa...

Klart du ska ta tillfället och lära dig skriva. Det är ju som Sara skriver, du kan redan så mycket!

Anonym sa...

Brava! Ma certo che devi imparare l'italiano - i tuoi figli parlano italiano! Vedrai che sarà uno spasso, è una bella lingua e si può sempre imparare tantissimo dai libri e dalle riviste (tipo Vouge!!!)
In bocca al lupo donna jeansata!!!

sara sa...

Silvia: precis! Jag lärde mig massor genom att läsa italienska tidningar.

Var dags glimtarn sa...

Nässelblom - jag behöver kunna prata grammatiskt lite mer korrekt aif:O Men igår skrev jag ett sms till en mamma till en kompis till lilla H och raderade, skrev om, raderade skrev om. TIlls jag kom på att ändra språket till italienska och få lite hjälp :D

Silvia - Hai ragione...lo so... Oggi io devo comprare il Vouge : ) Och nu blev det svårt ha ha, men si io la donna "jeansata" :)

Var dags glimtarn sa...

Alla: tack för pep! Det gav resultat, eller en väg till potentiellt resultat ; )