måndag, april 07, 2008

Barn

Det pratas förlorade barn överallt. Nyheterna i Sverige, nyheterna här. Är det pga Chao Ming jag hör detta överallt, som när man är gravid och bara ser magar överallt?

Eller är det den bistra sanningen, att barn kommer bort och inte hittas inom de där första kritiska 6 timmarna?

Vad kan man göra för att hjälpa? Hur kan man se till att barnen inte kommer bort? Ska vi följa dem överallt som i stora delar av USA? Beröva dem dess frihet och operera in ett sökchip som diskuteras i dito land? Är det att skydda sina barn?

Svår diskussion. Svårt ämne. Men ack så aktuellt och ack så nära hjärtat.

9 kommentarer:

Solrosfrö sa...

Jag tänkte samma sak när jag hörde nyheterna nu på morgonen om den försvunna flickan i Hedemora. Klump i magen...

Petra sa...

Ja, det har hänt väldigt mycket på sista tiden och min spontana reaktion blir "jag ska aldrig släppa min son ur sikte" Men det går ju inte att leva så. En tioåring måste ju t.ex. kunna cykla från sin fotbollsträning och hem utan att vaktas. Men vad gör man, det är fruktansvärt.

C. Meow sa...

Vi pratade om det på jobbet imorse. Barn försvinner och barn mördas. Det är så sorgligt och skrämmande. Jag kan inte ens föreställa mig den rädsla som man bär på som förälder. Och samtidigt, barn måste ju få frihet för att utvecklas.

Peace in mind sa...

Ja, risker hör till livet. Och vi har vant oss vid att skapa trygghet, och i vissa fall falsk trygghet runt omkring oss. Därför faller vi så hårt när händelserna tar oss tillbaka till verkligheten. Jag ger mina barn stor frihet nu som tonåringar, litar på dem och har deras förtroende. Men allt kan hända, i vår värld...Jag gråter inombords när jag läser om flickan i Dalarna.

RANA sa...

Ja, vad fruktansvärt. Helt moraliskt oförsvarbart, men jag tar på mig skygglapparna. Pallar inte att se det på nyheterna. Får bara ångest av det. *så är det*

Kram!
Rana

sara sa...

Fruktanvärt. Hemskt. Ångest. Jag gör som Rana: tar på mig skygglapparna. För jag orkar inte.

Var dags glimtarn sa...

Alla: Jag tror man ska hålla det medvetet att barn kan försvinna, men att leva så normalt man kan och ge barnen frihet så de kan växa upp och bli självständiga individer.

Vera sa...

Så hemskt & tragiskt med den försvunna flickan. Eftersom polisen hittade hennes cykel undangömd i skogen så pekar det åt en tragedi.

Anonym sa...

Det som hänt är fruktansvärt, men det går inte att inskränka sitt och barnens liv i rädsla för att sådant eventuellt ska hända. Det går inte att förutse alla hemskheter. Men visst bör föräldrar lära barnen att inte följa med okända vuxna som tar kontakt med dem ute på stan osv.
Det fanns inte en chans för föräldrarna till flickan i Hedemora att förutse att hon skulle bli bortförd så där mitt ute på landsbygden. Hur hindrar man att sådant händer?