söndag, april 20, 2008

Nord italienska matvanor som anammats

Det slog maken och mig imorse hur vi har anammat den italienska kulturen när det handlar om mat. Vanor vi inte hade i Sverige. Den nya kulturen smyger sig på. Vi letar sällan efter att finna likheter i smak med vad vi var vana med i Sverige. Jag menar då vardagsmat. Givetvis har vi ätit allt detta i Sverige med. Men nu gör vi det på ett helt annat sätt.

Vi äter minst en parmesan i veckan, och det kan heller inte vara vilken parmesan som helst. Vi river den över pasta, sparris och skär den i bitar och doppar i balsamvinäger. Barnen älskar parmesan. Barnen äter all ost i bitar, vi hyvlar sällan.

Vi äter bresola till frukost och mellis varje dag. På macka såklart.

Vi byter helst tallrik och blandar så lite som möjligt på samma. Lille O blir äcklad av att äta t ex sallad och kött på samma tallrik :)

Vi gör sällan sås.

Vi köper den finaste olivoljan och känner lätt smakskillnad. Barnen häller gärna olja på pastan.

Vi har alltid minst 4 sorters skinkor hemma. Torkad, rökt, kokt, salami, mozzarella etc.

Vi äter mycket färsk frukt och bär och massa av olika slag (inte bara äpple päron bananer typ).

Vi äter sallad för sig med italiensk vinäger. Vi blandar inte a la svenskt manér så ofta längre. Sallad för sig, körsbärstomaterna för sig etc.

Vi lägger kvist tomater i ugnen dränkta i florsocker och balsamvinäger i över en timme.

Vi smälter ost i ugnen som vi doppar bröd i.

Vi äter bröd utan smör till middagsmaten. Vi gör rent tallrikarna med dem :)

Vi köper nästan aldrig fryst mat. Allt köps färskt över disk. Dessutom finns knappt frysmat eller halvfabrikat här.

Barnen har 3 rätters luncher i skolan. De har egen medtagen linneservett för att ha i knät (eller tyg).

Det finns säkert fler matvanor jag inte tänker på som har förändrats och när jag tänkt en del på detta är det mycket pga att barnen går i italiensk skola och tar med sig nya favoriter hem. Mat som de antagligen inte annars hade smakat.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, vad gott det låter... Blev plötsligt väldigt sugen på att åka till Italien i sommar, det var så länge sedan jag var där.
/Anna

sara sa...

Låter som våra matvanor!
Mina barn har också väldigt svårt för att blanda olika saker på samma tallrik. :)

C. Meow sa...

Mmmm, blev väldigt hungrig helt plötsligt. Tror att även vi i Sverige har blivit noggrannare med vad vi äter men det känns som vi är lååångt bakom. Och kul att barnen lär er nya smaker :D

Vad saknar du i matväg från Sverige?

Petra sa...

Man blir lätt avundsjuk. Det där med frukterna är orättvist. Här har man inte så mycket alternativ. Finns det annat än äpplen/bananer och apelsin så är det hårda förtorkade nektariner och aprikoser i alla fall såhär års. Jag kan inte heller äta sallad och varm mat på samma tallrik så det kanske bara är en smaksak.
Men Italien är ett fantastiskt matland :)

Anna sa...

Får jag flytta hem till er?
:o)

Var dags glimtarn sa...

Anna - Italien har sina läckerheter...

Sara - Jag antar att din make är uppväxt på dito mat?

Camilla - det är lingongrova och mjukost, blodpudding (yes they still like)och smågodis :)

Petra - verkar som vi i är flera som frångår "svenska talriksmodellen" :)

Anna - på en helg så! :D

sara sa...

Japp. Fast han är ju född i Kina och som riktigt liten valde han det kinesiska köket framför det italienska. Hans mamma var knäckt. :)

Var dags glimtarn sa...

Sara - haha jag ser italienskans brustna mammahjärta ; )....jag älskar kinamaten med, så jag kan förstå honom "trots allt" :)

Solrosfrö sa...

Åh så härligt det låter! Linneservett i skolan, vilken grej!

Anonym sa...

Ja du, maste saga att vissa saker ar nog strikt nord-italienska - annars kanner jag igen (och skriver under) det mesta!