måndag, april 28, 2008

Libanon

Jag skulle vilja åka taxi i en hel vecka. När jag åkte till centralen 07.30 på söndagsmorgonen hände det igen. Människan bakom ratten hade en utstrålning som gick att ta på, han var ifrån Libanon.

Han fick mig att prata, fast det vanligtvis är tvärtom. Vi snackade mat. Hallå, jag hatar att laga mat. Nästintill. Men libanesisk mat är ju underbart gott, jag antecknade hans recept som en tok! Varför är du inte kock frågade jag. För att jag är första generationen invandrare och inte andra generationen. Vi tar de jobb vi får, inte de vi kan. Andra generationen har det bättre.

Jag vill bara åka taxi med första generationens invandrare. De har så många berättelser, så mycket kunskap. En ny hunting ground slår det mig. Och banne mig tanken är inte dum.

Själv vill jag skriva en bok om taxiförares berättelser. Om det uppdraget landade på mitt huvud tror jag det skulle vara mitt roligaste uppdrag. Ni förstår scenariot, någon utser mig först till författare bara sådär, sen ger denna någon mig ett uppdrag. Taxinotan skulle bli gigantisk.

11 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Du är inte ensam om att fängslas av taxiförares berättelser. *asg*

Alexndra Pascalidou har givit ut en bok förra året, som heter just Taxi. Hon har intervjuat taxichaufförer i olika delar av världen o låtit dem berätta sina historier...

Kram

Var dags glimtarn sa...

Dubbelörnen - jag blev nyss upplyst om det... Jag får nöja mig med att läsa hennes :) Smart kvinna hann före :)

Lox sa...

Såg precis att dubbelörnen hann före... hon är snabb hon. ;D

Är det inte så att Malmö har världens högst utbildade taxichaufförer? (Eller minns jag helt galet här?)

Ina sa...

Det kan ha varit mina syskonbarns pappa du åkt med - det låter så - fast å andra sidan finns det alldeles säkert många, många libanesiska förstagenerationens invandrare som är duktiga på att laga mat, som istället kör taxi... Men man vet aldrig, jag ska i alla fall fråga honom!

Var dags glimtarn sa...

Lox- Men mamma isf är ju min idé långt ifrån dum...

Ina - Men tänk! HA! Han var snygg också, brukar titta på namnen men jag hann inte, resan var för kort. Fråga om han hade en körning 07.30 (eller 35 de tar ju 5 min på sig) Taxi Sthlm, jobbar han för dem?

Solrosfrö sa...

Vilket kul boktips! Skall genast skriva ner :) Men du kan väl göra uppföljaren med en HELT ny vinkling... :)

Var dags glimtarn sa...

Jessika - ha ha, vinklingen att samla matrecept? ;D Jag måste läsa Pascalidous som är aningen snabbare än mig:)

Vera sa...

Aha, den boken vill jag läsa! Både din & Alexandras alltså ;D

Var dags glimtarn sa...

Vera - vi får börja med den första :D

Borsökna Östergård sa...

Underbart! Som en boktitel: "jag vill bara åka taxi med första generationens invandrare"...

Var dags glimtarn sa...

Ankie - Eller hur! :D