tisdag, april 29, 2008

Första, andra, tredje

Jag är själv andra generationens invandrare. Enligt statistiken. Likaså maken. Fast just nu är vi väl första generationen invandrare, då vi valt att byta land, och våra barn blir väl då andra. I sverige kallas vi numer utvandrare, inte andra generationens invandrare längre alltså. Man pratar inte om tredje generationsens invandrare väl? De blir liksom "svenskar" eller vilket land man nu bor i.

Så undrar jag om lill i magen kommer att bli schweizare likväl som svensk, eftersom den kommer att födas här. Måste ta reda på det.

Det väcktes någon slags statistik nörd i mig, hur många andra generationens invandrare utvandrar? Hur många vandrar senare tillbaka? Evigt vandrande i min familj. Nu ska även bror min som liksom mig är andra generationens invandrare, utvandra och hans barn bli andra generationen.

Nördfakta:
År 2005 utvandrade många enligt SCB, vi var fyra av siffran 38118 personer. De flesta till Storbrittanien, USA, Norge och Finland. Utvandringen steg år 2005 med 4 %.

6 kommentarer:

Sunflower sa...

Intressant inlägg. Jag har aldrig sett mig som första generationens invandrare. För det är jag, ihop med mina föräldrar, jag är ju inte född här. Javisst är jag invandrare, men jag känner mig så svensk som man bara kan. Jag kan störa mig så oerhört mycket på 1a generationens invandrare av olika anledningar, men jag har även stor förståelse. Jag är liksom svensk with a twist. Många av mina vänner glömmer bort att jag inte är född här, när de ex. börjar prata om ngt från barndomen, som de bara tar för givet att jag vet om, känner till, för jag var också liten under den tiden. Hrm...visst, i ett annat land var jag då. De brukar de säga att just ja du var inte född som svensk då än. :)

Solrosfrö sa...

I´m lost... :) Var kommer dina föräldrar ifrån?

Var dags glimtarn sa...

Sunflower- jag är också svenska with a twist! ;) Bra uttryck.

Jessika - ha ha, ja jag med. Jag är statistiskt sett andra generationen men har en svensk pappa!

Petra sa...

Du har en spännande historia och nutid och framtid :) Själv så är jag bara helt svensk, då och nu och i morgon (tror jag)

Var dags glimtarn sa...

Petra - och ändå så är jag mest bara svensk jag med ; )

Dubbelörn sa...

Vår son är då statistiskt andra generationens invandrare... Hur knepigt som helst tycker han. Han har ju alltid ansett sig som helsvensk o halvturk... Herre gud han är ju född här, bor här, o talar inte ens turkiska.

Självklart är han då helsvensk, men okej pappa fr Turkiet så då blir han väl en halvturk... *gapskrattar*

KRamar